Ocean Outdoor ny partner till Sveriges Paralympiska Kommitté

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) och Ocean Outdoor Sweden AB har tecknat ett samarbetsavtal där Ocean Outdoor blir officiell sponsor och mediepartner till SPK. Avtalet är treårigt och sträcker sig över Paralympics i Paris 2024 och Milano/Cortina 2026.

Från vänster: Tomas Sandö Brandt (SPK), Rebecca Fyhr (SPK), Martin Landeby (Ocean Outdoor) och Johan Lööf (Ocean Outdoor)

- Vi är förstås väldigt stolta och glada över den här möjligheten att långsiktigt vara med och skapa en ny plattform för människors interaktion med svenska paralympier, de paralympiska spelen och andra partners som stöttar den svenska paralympiska rörelsen. Ett av våra gemensamma mål är att engagera och uppmärksamma de paralympiska spelen på hemmaplan. I det arbetet kommer Ocean Outdoor ha en nyckelfunktion, säger Johan Lööf, Market Lead, Ocean Outdoor Sweden AB.

Ambitionen är att utnyttja kraften i Ocean Outdoors expertis och erfarenhet för att synliggöra budskap för att bygga engagemang och nationell support till den svenska truppen inför, under och efter de kommande paralympiska spelen.

- För oss är samarbetet med Ocean Outdoor en fantastisk möjlighet att skapa kännedom om Paralympics och bygga förebilder som inspirerar morgondagens paralympier. Ocean Outdoor ger oss också möjlighet att kroka arm med våra andra partners och helt nya möjligheter att nå ut, säger Rebecca Fyhr, kommunikation- och marknadschef, Sveriges Paralympiska Kommitté.

För frågor

Sveriges Paralympiska Kommitté
Rebecca Fyhr
rebecca.fyhr@parasport.se

Ocean Outdoor Sweden AB
Johan Lööf
johan.loof@oceanoutdoor.se

Om Ocean Outdoor

Ocean Outdoor verkar inom OOH (Out of Home) och är ledande aktör inom DOOH (Digital Out of Home) i Sverige.

Ocean Outdoor tillämpar ”The Art of Outdoor®” genom att skapa nya och inspirerande upplevelser för ambitiösa varumärken.

The Art of Outdoor®  är företagets fokus på målgrupper och platser, där de genom att använda den senaste tekniken, analyserna och datan – paketerar innovativa, kreativa och leveranssäkra genomföranden.

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige.

Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.