Västanhede Buss ny partner till Parasport Sverige

Parasport Sverige och Västanhede Buss har tecknat ett samarbetsavtal som avser verksamheterna inom Sveriges Paralympiska Kommitté och Svenska Parasportförbundet. Avtalet är treårigt för åren 2024–2026 och sträcker sig över vinterspelen Paralympics Milano/Cortina 2026.

Foto: Parasport Sverige

Västanhede har en lång tradition av samarbeten inom svensk idrott. Vi är nu stolta över vårt nya samarbete med svensk parasport. Ett uppdrag som utmanar oss att utveckla vår service och vår strävan efter ett inkluderande samhället i allmänhet men i detta fall Paraidrottare i synnerhet.

Västanhede drivs av tesen” alla människors lika värde” oavsett funktionsvariation, etnicitet, sexuell läggning eller religon. Västanhede vill inkludera alla i detta partnerskap, säger Tomas Ramsell, VD, Västanhede Buss.

Resor, och inte minst busstransporter, är viktiga för vår verksamhet och våra evenemang. Västanhede har en lång erfarenhet av persontransporter inom idrotten. Vi känner ett stort engagemang från vår nya partner att sätta sig in i våra målgruppers specifika behov vid transporter. Dessutom delar vi ett stort socialt engagemang för ungdomar och hållbarhetsfrågor, en perfekt match för oss helt enkelt, säger Rebecca Fyhr, kommunikations- och marknadschef, Parasport Sverige.

För frågor

Parasport Sverige/ Sveriges Paralympiska Kommitté
Rebecca Fyhr
rebecca.fyhr@parasport.se

Västanhede
Carl-Henrik Söderlind
carlhenrik.soderlind@vastanhede.se

Om Västanhede Buss

Västanhede är en växande modern kvalitets- och miljömedveten aktör i resebranschen.
Företaget har en bred verksamhet inom upphandlad trafik samt en omfattande beställningstrafik med många olika kunder som föreningar, företag och idrottsförbund.
Vi verkar över hela Sverige och finns representerade i Stockholm, Västmanland, Sörmland, Uppland, Gävleborg och Dalarna med huvudkontor i Avesta.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.

2 av 3 paralympier funderar på att sluta – lever på existensminimum20.5.2024 13:57:55 CEST | Pressmeddelande

Två av tre svenska paralympier funderar på att avsluta sina idrottskarriärer på grund av att den ekonomiska situationen inte är hållbar. Det visar en färsk undersökning från Sveriges Paralympiska Kommitté som släpps idag, med 100 dagar kvar till Paralympics i Paris. För att få ekonomin att gå ihop arbetar 80 % av de tillfrågade vid sidan av sin idrottskarriär, ofta på heltid.