DIK blir första Sacoförbund som inför Klimatombud

Ett klimatombud är en ny lokalfacklig roll på fackförbundet DIK som agerar för en mer hållbar arbetsplats och blir medlemmarnas röst i den lokala omställningen. Klimatombud kan tillsammans med kollegorna titta på arbetsplatsen med klimat­kritiska glasögon. Uppdraget kan innebära att se över exempelvis policydokument, upphandlingar, föreslå elbilsladdning och förmånscyklar.

Fackförbundet Vision var först ut med att inrätta rollen i Sverige.

Agnes Kullenmark och Tamim Alameddine

– Många medlemmar i DIK har ett extra stort engagemang för klimatfrågorna. Vi ser att det finns behov av att prata mer om vad vi som facklig part kan göra i det stora, men inte minst på arbetsplatsen, i det lokala och småskaliga. Därför känns det bra att vi nu får denna roll på plats inom DIK och att vi tillsammans med våra engagerade medlemmar får utveckla och forma rollen, säger Tamim Alameddine, förbundssekreterare på DIK.

– Vi måste agera mer direkt ute på arbetsplatserna för det är där som vi kan göra den stora skillnaden. Samtidigt tar vi till vara på det engagemang som våra medlemmar har för en schysst och rättvis klimatomställning. Klimatombudsrollen använder medlemmarnas kunskap och driv i klimatfrågan och stärker arbetsplatsens klimat- och miljöarbete. Det här är win-win för alla och vi hoppas att det här ska leda till att fler fackförbund följer efter och inrättar denna roll, säger Agnes Kullenmark, projektledare på DIK.

Agnes Kullenmark
Förbundssekreterare/
Påverkansansvarig
Förbundssekreterare/ Påverkansansvarig

Unga mer drabbade av arbetslöshet och orosmolnen hopar sig kring musei- och kultursektorn20.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

DIK:s arbetslöshetsrapport för 2023 som släpps idag visar att arbetslösheten under året ökat kraftigt bland unga inom kultur- och kommunikationssektorn - från 1,6 till 3,9 procent. Sett till yrken har de som arbetar inom språkbranschen eller kommunikation och kreativ sektor drabbats hårdast, men under 2024 ser DIK en risk att arbetslösheten kan öka även i den bredare musei- och kultursektorn. Detta då sektorn fått minskade resurser samtidigt som kostnaderna för renoveringar och hyror är allt för höga.