Handlarna tror på en dyster inledning av 2024

Dela

Trots sjunkande inflation och en avvaktande Riksbank ser handlare inom butikshandel, e-handel och partihandeln fortsatt dystert på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för december. 

Samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att det är den 19:e månaden i rad som svenska handlare uttrycker pessimism kring kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

– Vi kan inte nog understryka hur allvarligt läget är i delar av branschen. I snart två år har pessimismen varit påtaglig. Vi tror att årets första månader kommer innebära prövningar för många företag, men låt oss nu hoppas att 2024 blir året då det vänder, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

E-handelns förväntningar på försäljningen sjunker

E-handeln möter, likt övriga delar av handeln, vikande försäljning till följd av rådande ekonomiska läge. Delsegmentet backar med 1,6 enheter, vilket ger ett indikatorvärde på 82,1. Förhoppningen om att Black Week skulle resultera i förhöjd optimism infriades alltså inte. Likt föregående månad är det framtida försäljning som främst oroar e-handlarna.

– De mönster vi ser i de fysiska butikerna kan också noteras inom e-handeln. Vi har inte slutat att konsumera, men vi konsumerar färre varor och köpesummorna har minskat markant. Konkurrensen för svenska e-handelsföretag är ofta global, och i tuffa tider likt dessa är det viktigare än någonsin att de ges rätt förutsättningar för att kunna bedriva en framgångsrik verksamhet, säger Sofia Larsen.

Utvecklingen över antalet anställda oroar butikshandeln

Delsegmentets framtidsförväntningar minskar med 2,9 enheter och indikatorvärdet landar på 75,5. Butikshandeln har mött flertalet utmaningar under 2023, och det nya året inleds med ytterligare en. Det nya året medför ytterligare hyreshöjningar, vilket innebär att många handlare fått se hur butikshyrorna öka med över 18% på två år. Givet att hyran är en av de absolut största utgiftsposterna är det ett hårt slag mot många verksamheter, och risken för konkurser och varsel ökar.

– Det är oroväckande att utvecklingen över antalet anställda nu börjar vackla inom butikshandeln. Vi har länge varnat för att varsel kan vara nära förestående. Att säga upp personal är för de flesta en sista utväg, men till slut finns det inga andra möjligheter. Vikande försäljning kombinerat med chockhöjningar av hyran är stora utmaningar för delar av branschen, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Om Svensk Handel

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye