Byggföretagen: Det är bra att rot-avdraget utvärderas

Riksrevisionen bedömer att rot-avdraget har haft betydelse för att minska efterfrågan på svarta tjänster. Samtidigt kritiseras rot för att vara ineffektivt när det kommer till att öka arbetsutbudet.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen

- Det är bra att rot-avdraget utvärderas. Byggföretagen har varit tydliga med att en höjning av rot inte vänder krisen för bostadsbyggandet. Samtidigt är rot:s positiva effekter mot svarta jobb i byggbranschen tillräckligt stora för att motivera kostnaden för staten. Många av våra medlemmar är redan pressade av lågkonjunkturen och ska inte behöva konkurrera med oseriösa företag, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

I dag finns ett tak på rot-avdraget på 50 000 kronor per år. Efter 1 juli 2024 höjs taket till 75 000 kronor.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.