Majblomman firar Drottningen med 80 barnkalas

Inför H.M. Drottningens födelsedag har barnrättsorganisationen Majblomman överlämnat en gåva som kommer att möjliggöra 80 födelsekalas för barn i ekonomiskt utsatta situationer.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell har överlämnat en jubileumsgåva till H M Drottningen. Under nästa år kommer Majblomman att möjliggöra 80 extra födelsedagskalas för barn i ekonomiskt utsatta situationer, till Drottningens ära. Foto Pelle T Nilsson

Inför Hennes Majestät Drottningens 80-årsdag 23 december har Majblommans generalsekreterare Åse Henell överlämnat en jubileumsgåva på Stockholms slott.

Gåvan som symboliseras av ett skräddarsytt presentkort består av 80 stycken extra födelsedagskalas för barn i ekonomiskt utsatta situationer. Detta med tanke på Drottningens livslånga engagemang i barns rättigheter.

Majblomman delar löpande ut ekonomiskt stöd till barn i familjer vars plånbok inte räcker till alla behov. Det handlar om allt från vinterkläder i vardagen till att barn får uppleva ett klassiskt firande med ballonger och tårta.

För att göra det kommande året lite festligare och rättvisare har Majblomman valt att möjliggöra 80 extra barnkalas, till Drottningens ära. Ett stort presentkort illustrerat av Mia Olofsson har överlämnats. De extra kalasen kommer att arrangeras utöver Majblommans reguljära insatser för barn över hela landet.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell:

- Vi är överväldigade av det innerliga engagemang som Drottningen visar för varje barn hon träffar, och för barns rättigheter i stort. Drottningen är ovärderlig som högsta beskyddare av Majblomman. Vi hoppas och tror att de här 80 underbara, extra kalasen till Drottningens ära kommer att uppskattas både av barnen och jubilaren. En stående inbjudan till varje kalas finns så klart. Majblomman har den stora äran att gratulera på den födelsedagen!

För mer information, välkommen att kontakta generalsekreterare Åse Henell eller pressekreterare Liv Landell Major

Majblommans jubileumsgåva till H M Drottningen sammanfattad i en illustration av Mia Olofsson. Under nästa år kommer Majblomman att möjliggöra 80 extra födelsedagskalas för barn i ekonomiskt utsatta situationer, till Drottningens ära.

Om oss

Följ oss på Facebook och Instagram!

Majblomman och H&M inleder samarbete2.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Majblomman inleder nu ett historiskt samarbete med modekedjan H&M. Som ny företagspartner har H&M skräddarsytt ett upplägg med värdecheckar för Majblomman, vilket innebär både resurseffektivisering och förstärkning av barnrättsorganisationens ändamålsuppfyllelse. Avtalet med H&M ger också möjlighet att möta efterfrågan hos de ungdomar som vänder sig till Majblomman, vilket har varit avgörande. När den klassiska majblommeförsäljningen är avslutad ägnar Majblommans volontärer hela året åt att dela ut individuellt, ekonomiskt stöd till barn och ungdomar i ekonomisk utsatthet, över hela landet. En stor del av majblommepengarna går till kläder och skor, varför samarbetet med H&M är särskilt värdefullt. Det har länge funnits en önskan från både Majblommans volontärer och i ansökningarna från barnfamiljer, om ett samarbete med just H&M. - Det här är verkligen guld. H&M går in med stor generositet och möjliggör för Majblomman att spara resurser, och samtidigt erbjuda killar och tjejer just de