Majblomman släpper barnfattigdomskarta
Ansökningarna om ekonomiskt stöd till Majblomman strömmar in. För att påminna om barns villkor i olika delar av landet presenterar barnrättsorganisationen en karta över barnfattigdomen i Sverige, med digitala majblommor som saknar ett, två eller tre blad.
![För att illustrera barns villkor från kommun till kommun har Majblomman tagit fram digitala blommor som saknar ett, två eller tre blad.](/data/images/public/2159100/3439304/bc910e45-46e3-49f3-8698-fbfea8a5703c-w_720.jpg)
Trots att Majblomman slog rekord förra året räcker pengarna inte till. Volontärer över hela landet märker av ett ökat tryck från familjer som söker ekonomiskt stöd till sina barns behov.
Majblommans barnfattigdomskarta och den limiterade majblomma som saknar 1 av 10 blad är en visuell påminnelse om att 1 av 10 barn i Sverige lever i ekonomisk utsatthet.
För att illustrera barns villkor från kommun till kommun har Majblomman också tagit fram digitala blommor som saknar ett, två eller tre blad. Varje bortplockat blomblad visar andelen barn i ekonomisk utsatthet, kommun för kommun.
På de flesta håll i landet motsvarar andelen barn i ekonomisk utsatthet rikssnittet, men det finns kommuner som sticker ut. Till exempel saknar den digitala majblomman för Hällefors tre blomblad, eftersom 3 av 10 barn i kommunen lever i en ekonomiskt utsatt situation.
- De lokala blommorna blir en tung påminnelse om de stora skillnader och den statistik som påverkar flera av Sveriges kommuner. Och vi ser att trycket på barnfamiljer med små marginaler har ökat. Våra lokala majblommeföreningar ser att nya grupper söker sig till Majblomman och att fler ansökningar gäller barns basala behov. Det är bakgrunden till att vi siktar på nya rekord, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
Efter att 70-miljonersstrecket passerats i början av veckan går majblommeförsäljningen nu in i sin slutfas.
De lokala, digitala majblommorna med olika antal blad finns att köpa på barnrättsorganisationens hemsida.
Mer information finns på Majblommans barnfattigomskarta.
Kontakter
Liv Landell MajorPressekreterare
Tel:+0708742713liv.landell@majblomman.seBilder
![För att illustrera barns villkor från kommun till kommun har Majblomman tagit fram digitala blommor som saknar ett, två eller tre blad.](/data/images/public/2159100/3439304/bc910e45-46e3-49f3-8698-fbfea8a5703c-w_240.jpg)
![För att illustrera barns villkor från kommun till kommun har Majblomman tagit fram digitala blommor som saknar ett, två eller tre blad](/data/images/public/2159100/3439304/2a8cbd77-1e16-43bb-bed3-19329941c75f-w_240.jpg)
![För att illustrera barns villkor från kommun till kommun har Majblomman tagit fram digitala blommor som saknar ett, två eller tre blad](/data/images/public/2159100/3439304/889480da-62e8-43ff-a7a2-e4a7593a564d-w_240.jpg)
![](/data/images/public/2159100/3439304/34e2de89-2886-43a2-9dfd-c14fc1258dd8-w_240.png)
Om oss
Följ Majblommans Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund
Viola blir Majblommans ungdomsreporter i Almedalen14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Majblommans Riksförbund kommer till Almedalen med politikerveckans yngsta reporter. 14-åriga Viola Berglöf från Gotland har i uppdrag att intervjua alla partiledare. Temat blir barns fria rörlighet med kollektivtrafik, mot bakgrund av Majblommans uppmärksammade förslag till nationell reform.
Majblomman och NilsonGroup i nytt samarbete13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Majblomman inleder ett värdefullt samarbete med NilsonGroup som blir företagssupporter. På så vis kan barnrättsorganisationen dela ut förmånliga presentkort på skor till barn i familjer med utsatt ekonomi.
Majblommans jätterekord: 90 miljoner23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en intensiv vår kan Majblomman nu summera barnens insats. Årets majblommeförsäljning resulterade i en insamling på 90 miljoner kronor. En makalös ökning med hela 14 miljoner jämfört föregående års rekordnotering. Majblommans generalsekreterare Åse Henell: - Ett helt fantastisk resultat! Att barnen som säljer majblommor skulle passera 90-miljonersstrecket var bortom alla förväntningar. Vi på Majblomman är överväldigade, och vill verkligen tacka alla barn, alla volontärer och alla majblommeköpare som har bidragit. Majblommans insamling 2024 bygger på den klassiska försäljningen av majblommor på gator och torg, kompletterat av en robust digital struktur där varje barn har en personlig webbshop. Samtidigt jobbar Majblomman kommunikativt kring ändamålet, att motverka barnfattigdomen i Sverige. Detta har sannolikt bidragit till att fler barn vill sälja majblommor. Organisationen noterar ett ökat intresse: ca 51 000 unga majblommeförsäljare deltog i årets insamling, vilket är en ökning
Majblomman och H&M inleder samarbete2.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
Majblomman inleder nu ett historiskt samarbete med modekedjan H&M. Som ny företagspartner har H&M skräddarsytt ett upplägg med värdecheckar för Majblomman, vilket innebär både resurseffektivisering och förstärkning av barnrättsorganisationens ändamålsuppfyllelse. Avtalet med H&M ger också möjlighet att möta efterfrågan hos de ungdomar som vänder sig till Majblomman, vilket har varit avgörande. När den klassiska majblommeförsäljningen är avslutad ägnar Majblommans volontärer hela året åt att dela ut individuellt, ekonomiskt stöd till barn och ungdomar i ekonomisk utsatthet, över hela landet. En stor del av majblommepengarna går till kläder och skor, varför samarbetet med H&M är särskilt värdefullt. Det har länge funnits en önskan från både Majblommans volontärer och i ansökningarna från barnfamiljer, om ett samarbete med just H&M. - Det här är verkligen guld. H&M går in med stor generositet och möjliggör för Majblomman att spara resurser, och samtidigt erbjuda killar och tjejer just de
Interflora stöttar Majblomman17.4.2024 13:21:24 CEST | Pressmeddelande
Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds. Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl: – Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini. Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet: - Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblo
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum