Staffan Lindberg är årets klimatjournalist
Staffan Lindberg är årets mottagare av Aftonbladets Klimatjournalistpris. Han får priset för att i flera reportage ha granskat framför allt H&M:s problematiska klädproduktion.

Aftonbladets klimatjournalistpris går i år till Staffan Lindberg, för hans granskningar i Aftonbladet. Motiveringen lyder:
”I sina två stora granskningar av H&M:s verksamhet, avslöjar Staffan Lindberg klädproduktionens mörka kretslopp – från tillverkningen i Bangladesh till slutsationen i Afrika. Med unika metoder och intensivt fotarbete kan han avslöja hur båda processerna får samma konsekvens – förorenade vattendrag och stränder, samt brutna löften om hållbarhet. Världens klädtillverkning släpper ut mer koldioxid än flyget och Staffan Lindberg synliggör med sina artiklar de hisnande utmaningar industrin står inför.”
I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, grävchef på Aftonbladet. Prissumman är på 25 000 kronor.
– Klädindustrin i världen står för 5-10 procent av de globala utsläppen av växthusgaser, och bidrar till att fler planetära gränser överskrids. Staffan Lindberg visar i sin granskande journalistik att industrin måste fundamentalt transformera sina linjära affärsmodeller där använda kläder dumpas och eldas upp i fattiga länder, till en ansvarstagande cirkulär modell, säger Johan Rockström, professor i jordsystemvetenskap och chef på Potsdaminstitutet för klimatforskning.
Staffan Lindberg tilldelades, tillsammans med kollegan Magnus Wennman, tidigare i höstas Stora Journalistpriset för Årets Avslöjande, för en granskning av hur klädjätten H&M hanterar återvunna kläder. Nu prisas han igen.
– Jag är otroligt glad och hedrad. Men framför allt är jag väldigt tacksam över all hjälp jag fått på vägen, från kollegor, källor i Sverige och utomlands och journalister över hela världen. Vi lever i en tid av klimatkris, men också av extrem greenwashing. Att ge utrymme åt röster som annars inte hörs och att granska den gröna omställningen på ett sätt som både engagerar och upplyser är en utmaning, men också ett privilegium. säger Staffan Lindberg.
Övriga nominerade till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2023 var Peter Alestig, Dagens Nyheter, som i en rad uppmärksammade artiklar, reportage och krönikor har närgranskat regeringens klimatlöften och hur Sverige ska leva upp till de högt ställda ambitionerna och Arne Müller, frilans, som i sin bok "Norrsken – drömmen om den gröna industrin" frilägger den gröna omställningens inneboende paradoxer och avslöjar det hisnande gapet mellan våra tillgångar och behov i klimatomställningen.
Aftonbladets Klimatjournalistpris ska gå till en journalist som under senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område. Stor vikt läggs vid det ansvarsutkrävande perspektivet.
Priset delades ut för första gången 2021 och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. Förra året fick Malin Crona och Lisa Svensson på SVT:s Uppdrag granskning priset.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum