Staffan Lindberg är årets klimatjournalist
Staffan Lindberg är årets mottagare av Aftonbladets Klimatjournalistpris. Han får priset för att i flera reportage ha granskat framför allt H&M:s problematiska klädproduktion.

Aftonbladets klimatjournalistpris går i år till Staffan Lindberg, för hans granskningar i Aftonbladet. Motiveringen lyder:
”I sina två stora granskningar av H&M:s verksamhet, avslöjar Staffan Lindberg klädproduktionens mörka kretslopp – från tillverkningen i Bangladesh till slutsationen i Afrika. Med unika metoder och intensivt fotarbete kan han avslöja hur båda processerna får samma konsekvens – förorenade vattendrag och stränder, samt brutna löften om hållbarhet. Världens klädtillverkning släpper ut mer koldioxid än flyget och Staffan Lindberg synliggör med sina artiklar de hisnande utmaningar industrin står inför.”
I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, grävchef på Aftonbladet. Prissumman är på 25 000 kronor.
– Klädindustrin i världen står för 5-10 procent av de globala utsläppen av växthusgaser, och bidrar till att fler planetära gränser överskrids. Staffan Lindberg visar i sin granskande journalistik att industrin måste fundamentalt transformera sina linjära affärsmodeller där använda kläder dumpas och eldas upp i fattiga länder, till en ansvarstagande cirkulär modell, säger Johan Rockström, professor i jordsystemvetenskap och chef på Potsdaminstitutet för klimatforskning.
Staffan Lindberg tilldelades, tillsammans med kollegan Magnus Wennman, tidigare i höstas Stora Journalistpriset för Årets Avslöjande, för en granskning av hur klädjätten H&M hanterar återvunna kläder. Nu prisas han igen.
– Jag är otroligt glad och hedrad. Men framför allt är jag väldigt tacksam över all hjälp jag fått på vägen, från kollegor, källor i Sverige och utomlands och journalister över hela världen. Vi lever i en tid av klimatkris, men också av extrem greenwashing. Att ge utrymme åt röster som annars inte hörs och att granska den gröna omställningen på ett sätt som både engagerar och upplyser är en utmaning, men också ett privilegium. säger Staffan Lindberg.
Övriga nominerade till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2023 var Peter Alestig, Dagens Nyheter, som i en rad uppmärksammade artiklar, reportage och krönikor har närgranskat regeringens klimatlöften och hur Sverige ska leva upp till de högt ställda ambitionerna och Arne Müller, frilans, som i sin bok "Norrsken – drömmen om den gröna industrin" frilägger den gröna omställningens inneboende paradoxer och avslöjar det hisnande gapet mellan våra tillgångar och behov i klimatomställningen.
Aftonbladets Klimatjournalistpris ska gå till en journalist som under senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område. Stor vikt läggs vid det ansvarsutkrävande perspektivet.
Priset delades ut för första gången 2021 och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. Förra året fick Malin Crona och Lisa Svensson på SVT:s Uppdrag granskning priset.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum