Tyst i bilen: Volkswagen och Bris uppmärksammar bilen som ett utrymme att prata med ditt barn under julstressen
Många svenskar spenderar en stor del av julen i bilen på väg till släkt och vänner. Dessa resor är ett bra tillfälle att prata med sina barn, men i julstressen kan det vara svårt att komma ihåg att ställa de enklaste av frågor. I en ny julkampanj från Volkswagen och samarbetspartnern Bris vill man därför påminna föräldrar om vikten av att fråga sina barn om hur de mår och uppmana till att nyttja tiden tillsammans i bilen till de allra viktigaste av samtal. Kampanjen är framtagen tillsammans med NORD DDB.
– Att känna sig ensam och isolerad från omvärlden är återkommande i barns samtal till Bris under jullovet och även fast julen för många är en stressad tid vill vi uppmana till att vara extra lyhörda inför sina barns känslor och tankar, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris, Barnens rätt i samhället.
Kampanjen Tyst i bilen, som dels består av en annons i DI Weekend dagen före jul, dels en radioreklam, avser att skildra bilen som ett av de bättre utrymmena för viktiga samtal under julen. Idén bakom kampanjen grundar sig i insikten att julen är högljudd och stressig, medan tiden vi spenderar i bilen ofta kan vara en välbehövlig paus från det. Detta utrymme vill Volkswagen och Bris uppmana till att utnyttja till barns fördel.
– Vi har samarbetat med Bris sedan 2010 och i år ville vi göra något som uppmärksammar barns mående i juletider. Det känns fint att bilen får symbolisera en frizon från stress och press, där man kan prata om det som är viktigt på riktigt, säger Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen Sverige.
– Vi ville skapa en paus från julkaoset som vi nog alla känner i någon grad och påminna om bilen som en plats för föräldrar att prata med sina barn, och då kanske framför allt att lyssna. I annonsform blev det en tom bil omgiven av julstress, i audioform en tyst radio omgiven av all annan julreklam som skriker på dig, säger Emelie Ravelli, copywriter på Nord DDB.
Volkswagens sponsorskap med Bris
Volkswagen tillhandahåller bilar till Bris fem regioner Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping och Umeå, som ofta besöker myndigheter, företag, skolor och andra verksamheter i sitt dagliga arbete. Volkswagen stöder även Bris med olika insamlingskampanjer till förmån för Bris.
Mediaytor
Annonsen går i DI Weekend den 22/12. Audion går på radio och som poddreklam i Vinterpodden vecka 51.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2022 levererade Volkswagen 4,56 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 33 712 nya personbilar under 2022, vilket gav en marknadsandel på 11,7 procent. Av dessa var 37,5 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil även 2022. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 13,3 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum