Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.

- Konsekvent inriktad på den kinesiska marknaden: Konceptbilen ID. CODE visar det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina
- Förstärkt varumärkesupplevelse: Med det helelektriska undermärket ID.UX vill Volkswagen nå nya kundgrupper i Kina
- Brett produktutbud: Fler än 30 nya Volkswagen-modeller med alla drivningstyper och i alla segment för kinesiska kunder lanseras fram till år 2030
- I Kina, för Kina: Stark lokal teknikutveckling och partnerskap för kortare utvecklingscykler
Volkswagen fortsätter att driva sin strategi ”I Kina, för Kina” framåt. Syftet är att tillgodose kundernas specifika behov på världens största bilmarknad ännu mer och ge dem ett övertygande produkterbjudande inom alla relevanta segment.
Konceptbilen ID. CODE bjuder på en helt ny estetik och visar hur anpassningen till de kinesiska kundbehoven kan se ut. ID. CODE är en stor eldriven SUV-modell som är utvecklad för helautomatisk körning enligt nivå 4.
Det nya progressiva undermärket ID.UX spelar också en nyckelroll i Volkswagens profilering på den kinesiska marknaden. Med helt eldrivna, livsstilsorienterade modeller vänder den sig framför allt till yngre kunder.
– Vi fortsätter den 40-åriga framgångshistorien för märket Volkswagen i Kina även i den nya mobilitetsåldern och bekräftar därmed förtroendet hos våra kinesiska kunder, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen.
Den skärpta strategin i Kina bygger på tre pelare: en omfattande produktportfölj med påskyndad elektrifiering av modellerna, ett varumärkes- och designspråk som utvecklats speciellt för den kinesiska marknaden samt lokal teknisk utveckling med starka partners på plats för att öka innovationshastigheten.
– ID. CODE ger en första inblick i Volkswagens framtid i Kina: med ny design, ny teknikstandard och en heltäckande varumärkesupplevelse – särskilt inriktad på våra kinesiska kunders behov och önskemål. Tillsammans med våra kinesiska partners inleder vi en ny era av mobilitet i Kina, säger Thomas Schäfer.
Konceptbilen ID. CODE debuterar på Auto China 2024
Med världspremiären av ID. CODE på Auto China 2024 ger Volkswagen en första inblick i det nya designspråket för framtida modeller och inleder samtidigt en ny teknikera. Konceptbilen har utvecklats specifikt för kunder i Kina. Med sina kraftfulla, distinkta och svepande ytor påminner konceptbilen om en Gran Turismo. Exteriören fungerar också som en projektionsyta för nästa generations AI-stödda ljus- och displaysystem.
Till detta passar det nydesignade kupéutrymmet ombord på ID. CODE, där den verkliga och virtuella världen förenas till en ny mobilitetsupplevelse. Den eldrivna konceptbilen kan köras både konventionellt och autonomt på nivå 4.
Brett produktutbud för kinesiska kunder fram till 2030 tillkännages
ID.-familjen i Kina kommer att utökas till totalt 16 modeller fram till år 2030. Bland dessa finns fem elbilar av det nya undermärket ID.UX som kommer att lanseras fram till 2027. Dessutom elektrifierar Volkswagen stegvis sina modeller med förbränningsmotor och utökar sin kinesiska portfölj med nya, högeffektiva laddhybrider med en elektrisk räckvidd på över 100 kilometer. Fram till 2030 kommer tolv nya förbrännings- och sex laddhybridmodeller att lanseras.
Volkswagen kompletterar dessutom de beprövade plattformarna MQB och MEB med lokala plattformar i Kina – även genom partnerskap, till exempel med XPENG. Dessutom utvecklar Volkswagen China Technology Company (VCTC) med säte i Hefei koncernens första Kina-specifika elbilsplattform. På China Main Platform (CMP) ska minst fyra ytterligare modeller för det elektriska instegssegmentet tas fram från år 2026. De olika plattformarna gör det möjligt för Volkswagen att erbjuda sina kunder rätt erbjudande inom alla relevanta segment och för alla behov.
ID.UX – Nytt helelektriskt undermärke utökar utbudet
Med ID.UX utökar Volkswagen sitt elbilsutbud för nya kundgrupper i Kina. ID.UX kombinerar beprövade Volkswagen-egenskaper med livsstilsorienterat design-DNA. Till de märkesspecifika egenskaperna hör en progressiv exteriördesign och en förarcentrerad interiör med ett helt nytt display- och manövreringskoncept (HMI) för unga kunder. Första ID.UX-modellen är ID.UNYX, som ska lanseras på marknaden senare under 2024.
Ökad lokal utveckling för ökad innovationskraft
Volkswagen stärker sitt ekosystem av produktion, utveckling, inköp och batteriproduktion i Kina. Bara på FoU-anläggningen i Anhui kommer antalet anställda att öka till 3 000 experter vid årets slut. För betydligt kortare utvecklingscykler satsar märket dessutom på mer lokalisering. Kinesiska partners som XPENG, Horizon Robotics och Thundersoft involveras tidigt i utvecklingsprocessen.
Tillsammans med XPENG skapas två nya bilar för mellanklassen som planeras från år 2026. Medarbetarna i joint venture-företagen CARIZON med Horizon Robotics och CARThunder med Thundersoft utvecklar innovativa system för autonom körning, infotainment och uppkoppling.
ID. CODE är en konceptbil och erbjuds inte till försäljning.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
















Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum