Säljstart för förväntad Sverigefavorit: eldrivna Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Volkswagen har nu startat försäljningen av fyra nya ID.7-versioner med det stora 86 kWh-batteriet: fyrhjulsdrivna ID.7 GTX och ID.7 GTX Tourer samt bakhjulsdrivna ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S.

Välutrustade ID.7 GTX Tourer Edition kostar från 699 900 kronor och har en räckvidd på upp till 581 km.
  • Fyra nya ID.7-versioner med stort 86 kWh-batteri: Fyrhjulsdrivna ID.7 GTX och ID.7 GTX Tourer samt bakhjulsdrivna ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S kan nu beställas
  • Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige: ”Vi har sett ett särskilt stort förhandsintresse för ID.7 GTX Tourer som har goda möjligheter att bli en ny Sverigefavorit”.
  • Kraftfull fyrhjulsdrift: Med en systemeffekt på 340 hk (250 kW) och elektrisk fyrhjulsdrift accelererar ID.7 GTX Tourer till 100 km/h på bara 5,5 sekunder
  • Lång räckvidd: ID.7 GTX Tourer kan uppnå en WLTP-räckvidd på upp till 581 km
  • Pro S för ännu längre räckvidd: Med en WLTP-räckvidd på upp till 705 km (ID.7 Pro S) och 686 km (ID.7 Tourer Pro S) är de nya bakhjulsdrivna versionerna fullt lämpliga för extra långa sträckor

GTX-versionerna är ID.-familjens mest kraftfulla modeller. Både fastbackversionen ID.7 och kombiversionen ID.7 Tourer erbjuds nu som GTX. Med en systemeffekt på 340 hk (250 kW) och elektrisk fyrhjulsdrift (4MOTION) är ID.7 GTX och ID.7 GTX Tourer för närvarande Volkswagens starkaste elbilar.

De nya bakhjulsdrivna versionerna ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S utvecklar en maximal effekt på 286 hk (210 kW). Alla dessa fyra ID.7-versioner är utrustade med ett 86 kWh-batteri (netto) och går nu att beställa hos Volkswagens återförsäljare. De går också att konfigurera på www.volkswagen.se.

– Vi är glada över att nu kunna erbjuda ID.7 och ID.7 Tourer med det stora batteriet. Kunden kan välja mellan kraftfull fyrhjulsdrift med sportiga egenskaper, och bakhjulsdrift med fokus på ännu längre räckvidd, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige och fortsätter:

– Vi har sett ett särskilt stort förhandsintresse för ID.7 GTX Tourer som har goda möjligheter att bli en ny Sverigefavorit. Det är verkligen roligt att vi är bland de allra första märkena att erbjuda en kraftfull fyrhjulsdriven elkombi med upp till nästan 60 mils räckvidd. Att vi kan erbjuda den välutrustade Edition-versionen för under 700 000 kronor innebär dessutom ett attraktivt förmånsvärde för tjänstebilsföraren.

De första bilarna av de nya versionerna beräknas komma till Sverige under sensommaren. Då startar också själva lanseringen av ID.7 Tourer. Fastbackversionen ID.7 lanserades tidigare under 2024.

ID.7 och ID.7 Tourer tillverkas tillsammans ID.4 i Volkswagens toppmoderna elbilsanläggning i Emden i Tyskland.

Välutrustad Edition-version

Alla fyra nya ID.7-versioner erbjuds från start som välutrustad Edition-version med ett högt kundvärde. Jämfört med grundversionen ingår följande tillvalspaket i Edition-versionen:

• Exteriörpaket (GTX: Exteriörpaket Plus)
  • Interiörpaket Style (GTX: Interiörpaket Style Plus)
  • Assistanspaket
  • Metalliclack

Följande Edition-versioner av ID.7 erbjuds nu på den svenska marknaden:

• ID.7 Pro Edition: från 659 900 kronor
    (bakhjulsdrift, 77 kWh-batteri, räckvidd: 611 km)
  • ID.7 Pro S Edition: från 668 900 kronor
    (bakhjulsdrift, 86 kWh-batteri, räckvidd: 699 km)
  • ID.7 GTX Edition: från 694 900 kronor
    (fyrhjulsdrift, 86 kWh-batteri, räckvidd: 587 km)

Och följande Edition-versioner av ID.7 Tourer erbjuds nu på den svenska marknaden. Kombitillägget är 5 000 kronor.

• ID.7 Tourer Pro Edition: från 664 900 kronor
    (bakhjulsdrift, 77 kWh-batteri, räckvidd: 598 km)
  • ID.7 Tourer Pro S Edition: från 673 900 kronor
    (bakhjulsdrift, 86 kWh-batteri, räckvidd: 680 km)
  • ID.7 GTX Tourer Edition: från 699 900 kronor
    (fyrhjulsdrift, 86 kWh-batteri, räckvidd: 576 km)

Attraktivt förmånsvärde

Edition-versionerna rapporteras till Skatteverket som särskilda modeller. Ett pris under 700 000 kronor innebär att tjänstebilsförare får full effekt av elbilsrabatten på förmånsvärdet. Detta eftersom förmånsvärdet för elbilar sätts ner enligt ett schablonbelopp på 350 000 kronor på bilens nypris. Det sänkta beloppet får dock inte överstiga 50 procent av nypriset.

Följande förmånsvärden per månad (netto) gäller vid 50 % marginalskatt. Värdena för Pro S och GTX-versionerna är fortfarande preliminära:

• ID.7 Pro Edition: 2 867 kronor
  • ID.7 Pro S Edition: 2 914 kronor
  • ID.7 GTX Edition: 3 000 kronor
  • ID.7 Tourer Pro Edition: 2 884 kronor
  • ID.7 Tourer Pro S Edition: 2 930 kronor
  • ID.7 GTX Tourer Edition: 3 016 kronor

ID.7 GTX Tourer – den starkaste av alla kombibilar från Volkswagen

ID.7 GTX Tourer är den starkaste Volkswagen-kombin hittills. Den accelererar från stillastående till 100 km/h på bara 5,5 sekunder (ID.7 GTX: 5,4 sekunder). Tack vare den kraftfulla systemeffekten och den elektriska fyrhjulsdriften med dubbla elmotorer – en elmotor på fram- respektive bakaxeln – står kraften till förfogande från första sekund.

Med en effekt på 286 hk (210 kW) ger en synkronmotor med permanentmagnet (PSM) kraftfull drivning på bakaxeln. PSM-systemet är mycket effektivt och utnyttjar hela sin prestandapotential redan från start. Beroende på effektbehov och körsituation aktiveras den främre elmotorn på bråkdelar av en sekund. Detta är en asynkronmotor (ASM) som utvecklar en maximal effekt på 109 hk (80 kW). Tillsammans ger de båda elmotorerna en systemeffekt på 340 hk (250 kW). Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 180 km/h.

Med svensk standard har grundversionen av ID.7 GTX Tourer en WLTP-räckvidd på upp till 581 km (ID.7 GTX: 592 km). GTX-versionerna kan laddas på DC-snabbladdningsstationer med en effekt på upp till 200 kW. Vid optimala förhållanden räcker det med 26 minuter för att ladda 86 kWh-batteriet från 10 till 80 procent.

ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S – 86 kWh istället för 77 kWh

ID.7 och ID.7 Tourer erbjuds sedan tidigare som Pro-versioner, som alltid har ett 77 kWh-batteri ombord. De nya Pro S-versionerna är – precis som de nya GTX-versionerna – utrustade med ett 86 kWh-batteri som standard.

Räckvidden blir därmed märkbart längre: Med nya ID.7 Tourer Pro S ökar WLTP-räckvidden för grundversionen till upp till 686 km och med ID.7 Pro S till upp till 705 km. Pro S följer Pro vad gäller utrustningsnivå.

Eldriven allroundbil med optimalt utnyttjat utrymme

Med fem personer i bilen och med baksätesryggstödet i upprätt lastläge, rymmer ID.7 Tourer upp till 605 liter bagage (545 liter i normalt läge). Vid nedfällt baksäte och lastning upp till framsätenas ryggstöd och upp till taket ökar detta värde till maximalt 1 714 liter. I denna konfiguration är lastytan nästan två meter lång.

Fastbackversionen ID.7 har ett maximalt bagageutrymme på 532 liter vid uppfällt baksäte och 1 586 vid nedfällt. Samtliga versioner av ID.7 respektive ID.7 Tourer erbjuder samma bagageutrymmesvolym. Detsamma gäller för den maximala taklasten på 75 kg.

ID.7 och ID.7 Tourer har samma yttermått. Båda är 4 961 mm långa och har ett axelavstånd på 2 971 mm samt korta överhäng. De båda ID.7-versionerna är 1 862 mm breda (utan ytterbackspeglar) och 1 551 mm höga.

Dragvikten för bakhjulsdrivna versionerna är 1 000 kg, medan fyrhjulsdrivna GTX-versionerna får dra 1 200 kg (bromsat, 12 procent lutning). Även för de nya versionerna siktar Volkswagen i Sverige på att ansöka om dispens hos Transportstyrelsen för 8 procent lutning, vilket adderar cirka 200 kg på dragvikten.

ID.7 GTX – exklusiv design och utrustning

Visuellt känns GTX-versionerna igen på det unika front- och bakpartiet i GTX-design. Den har dessutom en utökad grundutrustning jämfört med Pro och Pro S. Till exteriören hör de nya 20-tums lättmetallfälgarna av typen ”Skagen” med diamantslipad yta, IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare och belysta Volkswagen-logotyper både fram och bak. Ljusdesignen individualiseras med GTX-specifikt designade varselljus i fronten.

Interiören kännetecknas av funktioner som uppvärmbara stolar med röda kontrastsömmar och en perforerad GTX-inskrift i ryggstöden. Dekorsömmarna på multifunktionsratten och insidan av den nedre rattekern är alltid i rött, vilket är specifikt för GTX-versionen. Ambientebelysningen i 30 färger lyser upp interiören i ID.7 GTX.

Till den övriga standardutrustningen hör trådlös ”App-Connect” för Apple CarPlay och Android Auto, head up-display med förstärkt verklighet (AR), röstassistenten IDA med integration av chattbotten Chat GPT (artificiell intelligens), en 3-zons automatisk klimatanläggning, det nyckellösa lås- och startsystemet Keyless Access och ett stöldlarm. Till den senaste tekniken som finns som tillval hör Park Assist Pro som gör det möjligt att styra parkering och utkörning med hjälp av en smartphone.

Rik standardutrustning

Följande är exempel på standardutrustning för Pro S (och Pro):

• Lättmetallfälgar, 19 tum
  • LED-strålkastare och LED-bakljus
  • Navigationssystem ”Discover Pro”
  • Uppvärmbar vindruta med värmedämpande skikt
  • Uppvärmbar multifunktionsratt
  • Intelligent klimatanläggning med 3-zons reglering
  • Head up-display med förstärkt verklighet (AR), projicering i vindrutan
  • Keyless Access, nyckellöst start- och låssystem
  • Variabelt lastgolv i bagageutrymmet
  • Laddningskapacitet 11 kW AC och upp till 175 kW DC
  • Laddnings- och värmestyrningsfunktion som förvärmer batteriet inför nästa DC-laddningsstopp under körningen
  • Förberedd för dubbelriktad laddning (V2H)
  • Ytterbackspeglar uppvärmbara/infällbara
  • Plug & charge

Utöver ovanstående är GTX-versionerna dessutom standardutrustade med (urval):

• Exteriöra GTX-detaljer
  • Svart tak och svarta taklister
  • Lättmetallfälgar, 20 tum ”Skagen” med däck 235/45 20 fram och 255/40 20 bak
  • Progressiv Servostyrning Sport
  • IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare med helljusassistenten Dynamic Light Assist
  • Belysta VW-loggor fram och bak
  • Mörktonade rutor från B-stolpen
  • Ambientebelysning med 30 färger
  • Uppvärmbar multifunktionsratt med GTX-logga och röda sömmar
  • Laddningskapacitet 11 kW AC och upp till 200 kW DC
  • Fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer (4MOTION)

Flera förarassistanssystem som standard

Alla versioner av ID.7 och ID.7 Tourer är utrustade med förarassistanssystem som bland annat ACC (adaptiv farthållare), Lane Assist (filhållningsassistent), Side Assist (filbytesassistent), Car2X (trafikvarningssystem), Dynamic Sign Assist (dynamisk vägmärkesindikering), Rear Assist (backkamera) och Light Assist (helljusassistent).

Mer information

I bifogad PDF finns mer information om utrustning, paketinnehåll med priser och tekniska data för ID.7 GTX Tourer. I konfiguratorn Bygg din bil på www.volkswagen.se finns mer information om alla versioner som erbjuds, såsom utrustning, priser och tekniska data.

Nya ID.7 GTX Tourer Edition kostar från 699 900 kronor och har en räckvidd på upp till 581 km.
Fyrhjulsdrivna ID.7 GTX Tourer är med 340 hk den starkaste Volkswagen-kombin hittills.
ID.7 GTX – den sportigare och fyrhjulsdrivna versionen av ID.7.
ID.7 GTX har en räckvidd på upp till 592 km enligt WLTP.
ID.7 Tourer Pro S har en räckvidd på upp till 686 km och ID.7 Pro S upp till 705 km. Pro S följer Pro vad gäller utrustningsnivå.
ID.7 GTX tillsammans med kombiversionen ID.7 GTX Tourer.
286 hk (210 kW)-elmotorn på bakaxeln och 109 hk (80 kW)-elmotorn på framaxeln ger fyrhjulsdrift med två elmotorer.
Tillsammans ger de båda elmotorerna en systemeffekt på 340 hk (250 kW) – 54 hk (40 kW) mer än hos den bakhjulsdrivna versionen.
GTX- och Pro S-versionerna drivs av ett nytt litiumjonbatteri med ett energiinnehåll på 86 kWh. Batteriet kan laddas med upp till 200 kW på DC-snabbladdningsstationer – den högsta laddeffekten i ID.-modeller var tidigare 175 kW.
Exteriört kännetecknas GTX-versionerna av nya stötfångare och nya 20-tums aluminiumfälgar ”Skagen”.
GTX-versionerna har en utökad standardutrustning.
Interiören kännetecknas av detaljer som uppvärmda stolar med röda kontrastsömmar och röd, perforerad GTX-inskrift i ryggstöden.
GTX-versionerna är som standard utrustad med IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare och belysta Volkswagen-logotyper fram och bak.
Även loggan där bak är som standard belyst på GTX-versionerna.
I upprätt lastläge rymmer Tourer-versionerna upp till 605 liter bagage (545 liter i normalt läge).
ID.7 GTX Tourer och ID.7 Tourer.
ID.7 GTX Tourer.
ID.7 Tourer och ID.7 GTX Tourer.

Om Volkswagen Personbilar

År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Toppbetyg för nya Volkswagen Tiguan – fem stjärnor i Euro NCAP5.6.2024 14:58:46 CEST | Pressmeddelande

Nya Tiguan, som nu lanseras på den svenska marknaden, har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Tredje generationen av den storsäljande modellen är därmed officiellt en av de säkraste bilarna i sin klass. Tiguan klarade sig särskilt väl i kategorin barnsäkerhet. Detta betyg är ännu viktigare eftersom Tiguan, som hittils har sålts i drygt 7,6 miljoner exemplar, är en idealisk allroundbil för familjer.