Sarah Klang är Årets Göteborgare 2023

Det är artisten Sarah Klang som får hedersutmärkelsen Årets Göteborgare 2023. Sångerskan med den stora rösten som i år uppträtt på Göteborgs Jubileumsfestival, kommit med ett nytt hyllat album och varit på Europaturné.

- Tar med stolthet emot denna fina bemärkelse! Som Frodo längtar efter Fylke, längtar jag hem till Göteborg när jag är i väg och spelar. Det infinner sig alltid ett stort lugn av att komma hem till denna lilla, stora, varma stad. Jag älskar Göteborg, säger Sarah Klang.

Sångerskan Sarah Klang på scen
Sarah Klang uppträdde på Göteborgs Jubileumsfestival i juni. Martina Lundborg/Göteborg & Co

Årets Göteborgare utses av en juryn som består av representanter från Göteborg & Co och Sveriges Radio P4 Göteborg. Här är juryns motivering:

Sarah Klang sjunger rätt från hjärtat och det är snudd på omöjligt att inte golvas av hennes starka uttryck. Hennes musikaliska värld rymmer starka känslor som lycka och längtan, hopp och tvivel, men också humor. Hon är befriande personlig, uppriktig och rättfram och det senaste albumet, som döpts efter dottern, har hyllats. Från Majorna och Göteborg ut i den stora vida världen, Sarah Klang är en värdig Årets Göteborgare 2023.

Årets Göteborgare ska:

• ha gjort något gott, positivt som betytt mycket för många.
  • vara en innerlig, godhjärtad och uppmärksammad person.
  • vara född i Göteborg - eller någon annanstans.
  • vara en god ambassadör för Göteborg

Utnämningen av Årets Göteborgare, Sarah Klang, sker på scenen i Nordstan torsdag den 11 januari kl. 12.10 – 13.00. Ceremonin direktsänds i SR P4 Göteborg.

Årets Göteborgare är en hedersutnämning som sedan 1993 delats ut till en lång rad välförtjänta personer. Bland dem finns: Jan Eliasson, Miriam Bryant, Laleh, Tomas von Brömssen, Viveca Lärn, Leif Mannerström, Joel Lundqvist, Håkan Hellström, Mia Skäringer och många fler.

Här är fler som varit Årets Göteborgare.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.