Karin Juhlin utsedd till Moderaternas valledare i Europavalet

För att leda, samordna och genomföra valrörelsen har Moderaterna utsett Karin Juhlin, biträdande partisekreterare med ansvar för utveckling och organisation, till valledare.

Karin Juhlin, valledare och biträdande partisekreterare med ansvar för utveckling och organisation. Tom Samuelsson/Moderaterna

– Med Karin Juhlin får vi en erfaren och skicklig valledare som kommer att kunna ta valrörelsen till en högre nivå och bidra till att Moderaterna når sina mål. Jag är mycket glad och tacksam att Karin Juhlin valde att tacka ja till den här nyckelpositionen, säger Karin Enström, partisekreterare.

Karin Juhlin har tidigare varit valledare för Europavalet 2019 – då Moderaterna fick ett ökat väljarstöd, säkrade ett fjärde mandat och hade den mest kryssade kandidaten i Tomas Tobé. Hon har tidigare varit organisationschef för Moderaterna, stabschef för Moderaternas partiledning samt varit politiskt sakkunnig på arbetsmarknadsdepartementet.

– Jag är hedrad och vi är väl förberedda. Förra EU-valet blev en framgång och vi har en styrka i både kandidater och de sakfrågor väljarna prioriterar. Ett starkt Europa behövs för att få ordning på brottsligheten, klimatet, migrationen, och för att klara säkerheten i ett läge med krig i vårt närområde. En röst på Moderaterna handlar om att maximera Sveriges inflytande i EU, säger Karin Juhlin.

I samband med partistämman i Umeå tidigare i år fastställde Moderaterna valsedeln till Europavalet 2024. Toppkandidaterna är Tomas Tobé, Jessica Polfjärd, Jörgen Warborn, Arba Kokalari och Boriana Åberg. De moderata kandidaterna kommer att bära ett stort ansvar för att föra ut partiets politik under valrörelsen.