Lasse Åbergs muskelfilm utsedd till tidernas bästa mejerireklam
I december har mjölk.ses läsare röstat fram tidernas bästa svenska mejerireklam. Vinnare blev Lasse Åbergs reklamfilm Muscles från 1971.
"Vad kul att ni dammar av de där gamla rullarna", säger Lasse Åberg.

Filmen är en i raden av regissören Håkan Sjölins populära 1970-talsfilmer för Pinguin Film, med Lasse Åberg i huvudrollen som ivrig mjölkdrickare.
- Det var enkla filmer som Håkan Sjölin och jag brainade fram. Vi åkte runt till olika orter, till och med till London, för att hitta inspiration. Arne Gustafsson filmade det mesta, berättar Lasse Åberg.
Filmerna spelades in under en tioårsperiod och reklambyrånätverket Ted Bates hade avtalet med uppdragsgivaren mejerierna. Hur många filmer det till slut blev, minns inte Lasse på rak arm, men flera av dem finns samlade i ”En biologilektion med Lasse Åberg”.
- Filmerna funkade ju även internationellt. Det var väl för att formen var enkel och utan översälj, skulle jag tro. Muscles vann Guldlejon i Cannes 1971, och 1981 visades någon av de andra filmerna på The Johnny Carson Show, som Funniest non american commercial.
I reklamfilmen Muscles är Ramon Sylvan Lasse Åbergs motspelare. Sylvan spelade bland annat Starke Adolf i Pippi Långstrump, och i början av 1970-talet arbetade han som passare (handräckare) på SVT, berättar Lasse.
- Han hade jobbat med oss en hel del och jag tyckte att han kunde passa som muskelknutte. Om jag var tesen så var han antitesen. Han var hygglig och sa ja, och så kom den filmen till.
Äter yoghurt varje dag: Det innehåller allt man behöver
I dag är Lasse Åbergs mejerifavoriter yoghurt och ost som han äter varje dag.
- Speciellt yoghurt – det är ett måste, det innehåller ju det man behöver – kalcium och vitaminer.
Just nu skriver Lasse Åberg på ”En bok om havet” som släpps lagom till bokmässan i september.
- Jag gör den i samarbete med Voice of the Ocean och skriver både texter och illustrerar. Boken är skriven för skolelever, men med glimten i ögat och med gott humör.
2024 blir som vanligt ett produktivt år för Lasse Åberg, som är engagerad i en rad olika projekt. Jag skriver en del för radio och den 10 februari kör jag och Janne Schaffer en konsert tillsammans med Sweden Symphonic Orchestra i Trollhättan.
Gäsene Mejeri bästa "moderna" reklamfilm
Mjölk.ses mejeri-julkalender har fått in drygt 10 000 röster och filmen Muscles kammade ensam hem 2140 röster och vilket var mer än dubbelt så många som tvåan, reklamen från 1977, med bland andra Carl Gustaf Lindstedt och Ulf Brunnberg.
På tredje plats kom också en film från 1970-talet, med Siw Malmkvist och Siv Ericks från 1971.
Bästa film av dagens mejerier, var Gäsene Mejeris film från 2021 som kom fyra.
- Vi är överväldigade över all den positiva respons vi har fått på tävlingen. Varje dag producerar svenska mjölkbönder en råvara i världsklass, fullproppad med vitaminer och mineraler, men den här tävlingen visar att de även bidrar till reklamfilmer i världsklass, säger Johan Sjöblom, kommunikationsansvarig på LRF Mjölk.
Mjölkfilmsserien med Lasse Åberg har fått en rad olika utmärkelser:
1971: Guldlejon i Cannes
1972: Årets bästa svenska reklamfilm
1977: Guldlejon i Cannes
1981: Silverägg i reklambranschens Guldäggstävling
1981: Funniest non american commercial i The Johnny Carson Show
1983: Silverägg i reklambranschens Guldäggstävling
1983: Clio Award New York
1988: Silverägg i reklambranschens Guldäggstävling
2023: Tidernas bästa svenska mejerireklamfilm, framröstad av läsarna på mjölk.se

Kontakter
För mera information, kontakta Johan Sjöblom, kommunikationsansvarig LRF mjölk, johan.sjoblom@lrf.se, 070-9514470.
Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/
Följ Lantbrukarnas Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lantbrukarnas Riksförbund
Traktorresa Bryssel för att kunna producera mer bättre mat15.12.2025 06:37:39 CET | Pressmeddelande
Sveriges bönder står redo att producera mer livsmedel, energi och bidra till biologisk mångfald. Men för att det ska bli möjligt krävs att politiken, i Sverige och i EU agerar. Ett minskat jordbruksstöd får konsekvenser ända ner på tallriken. Därför börjar LRF idag sin första traktorresa någonsin till Bryssel för att ansluta till manifestationen i Bryssel.
Allemansrätten och julgranen 20255.12.2025 15:04:08 CET | Pressmeddelande
Inför julen vill många skapa stämning med naturens material – mossa till julgruppen, granris på trappan eller en egenhuggen julgran. Men vad får man egentligen ta från skogen? Frågan återkommer varje år och är viktig för både naturen och markägare.
Svag lönsamhet bromsar investeringar1.12.2025 05:52:00 CET | Pressmeddelande
Konjunkturen för gröna näringar försvagas med stora skillnader mellan branscherna under fjärde kvartalet 2025 (100,7 jmf 109,1 Q4 2024). Det samlade indexet faller, drivet av fortsatt nedgång inom växtodling och ett kraftigt ras inom skogsbruket. Samtidigt står animalieproduktionen stark, medan trädgårdsnäringen och förädlingssektorn uppvisar stabilitet. Kvartalet präglas av stora skillnader mellan branscherna, från rekordlåg lönsamhet till fortsatt starka positioner. LRF gröna näringslivsindex för fjärde kvartalet 2025 visar på att nödvändigheten att få till politiska beslut i närtid för att lantbruket ska kunna producera mer.
EUs bioekonomistrategi är ett steg mot fossilfrihet och stärkt konkurrenskraft27.11.2025 13:07:31 CET | Pressmeddelande
Den svenska kommissionären Jessika Roswall har, tillsammans med EU-kommissionen, tagit ett samlat grepp presenterar nu en bioekonomistrategi. En strategi som syftar till att främja hållbarhet, innovation och konkurrenskraft inom bioekonomin. För lantbruket är detta ett viktigt steg i omställningen till en fossilfri ekonomi.
Rapportsläpp: Svensk livsmedelsproduktion kan öka med 40 procent – men det krävs flera politiska beslut för att stärka Sveriges beredskap26.11.2025 09:24:12 CET | Pressmeddelande
LRF presenterar idag rapporten ”Vi gör jobbet – ge oss förutsättningarna!”, som visar att svensk livsmedelsproduktion kan öka med upp till 40 procent. Samtidigt kan lant- och skogsbruket leverera över 50 TWh ny förnybar energi, stärka den biologiska mångfalden och bidra till en mer robust beredskap över hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum