Lasse Åbergs muskelfilm utsedd till tidernas bästa mejerireklam
I december har mjölk.ses läsare röstat fram tidernas bästa svenska mejerireklam. Vinnare blev Lasse Åbergs reklamfilm Muscles från 1971.
"Vad kul att ni dammar av de där gamla rullarna", säger Lasse Åberg.

Filmen är en i raden av regissören Håkan Sjölins populära 1970-talsfilmer för Pinguin Film, med Lasse Åberg i huvudrollen som ivrig mjölkdrickare.
- Det var enkla filmer som Håkan Sjölin och jag brainade fram. Vi åkte runt till olika orter, till och med till London, för att hitta inspiration. Arne Gustafsson filmade det mesta, berättar Lasse Åberg.
Filmerna spelades in under en tioårsperiod och reklambyrånätverket Ted Bates hade avtalet med uppdragsgivaren mejerierna. Hur många filmer det till slut blev, minns inte Lasse på rak arm, men flera av dem finns samlade i ”En biologilektion med Lasse Åberg”.
- Filmerna funkade ju även internationellt. Det var väl för att formen var enkel och utan översälj, skulle jag tro. Muscles vann Guldlejon i Cannes 1971, och 1981 visades någon av de andra filmerna på The Johnny Carson Show, som Funniest non american commercial.
I reklamfilmen Muscles är Ramon Sylvan Lasse Åbergs motspelare. Sylvan spelade bland annat Starke Adolf i Pippi Långstrump, och i början av 1970-talet arbetade han som passare (handräckare) på SVT, berättar Lasse.
- Han hade jobbat med oss en hel del och jag tyckte att han kunde passa som muskelknutte. Om jag var tesen så var han antitesen. Han var hygglig och sa ja, och så kom den filmen till.
Äter yoghurt varje dag: Det innehåller allt man behöver
I dag är Lasse Åbergs mejerifavoriter yoghurt och ost som han äter varje dag.
- Speciellt yoghurt – det är ett måste, det innehåller ju det man behöver – kalcium och vitaminer.
Just nu skriver Lasse Åberg på ”En bok om havet” som släpps lagom till bokmässan i september.
- Jag gör den i samarbete med Voice of the Ocean och skriver både texter och illustrerar. Boken är skriven för skolelever, men med glimten i ögat och med gott humör.
2024 blir som vanligt ett produktivt år för Lasse Åberg, som är engagerad i en rad olika projekt. Jag skriver en del för radio och den 10 februari kör jag och Janne Schaffer en konsert tillsammans med Sweden Symphonic Orchestra i Trollhättan.
Gäsene Mejeri bästa "moderna" reklamfilm
Mjölk.ses mejeri-julkalender har fått in drygt 10 000 röster och filmen Muscles kammade ensam hem 2140 röster och vilket var mer än dubbelt så många som tvåan, reklamen från 1977, med bland andra Carl Gustaf Lindstedt och Ulf Brunnberg.
På tredje plats kom också en film från 1970-talet, med Siw Malmkvist och Siv Ericks från 1971.
Bästa film av dagens mejerier, var Gäsene Mejeris film från 2021 som kom fyra.
- Vi är överväldigade över all den positiva respons vi har fått på tävlingen. Varje dag producerar svenska mjölkbönder en råvara i världsklass, fullproppad med vitaminer och mineraler, men den här tävlingen visar att de även bidrar till reklamfilmer i världsklass, säger Johan Sjöblom, kommunikationsansvarig på LRF Mjölk.
Mjölkfilmsserien med Lasse Åberg har fått en rad olika utmärkelser:
1971: Guldlejon i Cannes
1972: Årets bästa svenska reklamfilm
1977: Guldlejon i Cannes
1981: Silverägg i reklambranschens Guldäggstävling
1981: Funniest non american commercial i The Johnny Carson Show
1983: Silverägg i reklambranschens Guldäggstävling
1983: Clio Award New York
1988: Silverägg i reklambranschens Guldäggstävling
2023: Tidernas bästa svenska mejerireklamfilm, framröstad av läsarna på mjölk.se

Kontakter
För mera information, kontakta Johan Sjöblom, kommunikationsansvarig LRF mjölk, johan.sjoblom@lrf.se, 070-9514470.
Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/
Följ Lantbrukarnas Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lantbrukarnas Riksförbund
LRF om Livsmedelsstrategin 2.0: "Vi behöver öka livsmedelsproduktionen i Sverige"21.3.2025 12:21:26 CET | Pressmeddelande
LRF välkomnar att regeringen äntligen presenterar den uppdaterad livsmedelsstrategin. Sedan den senaste presenterades, 2017, har omvärlden förändrats. Svensk livsmedelsproduktion står inför stora utmaningar och vi behöver öka livsmedelsproduktionen i Sverige.
Inget utrymme att pressa betalningen till bonden20.3.2025 15:39:32 CET | Pressmeddelande
Idag deltog LRFs VD Anna Karin Hatt i ett möte om utvecklingen av matpriserna med finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren. Branschrepresentanter från övriga delar av livsmedelskedjan deltog också.
LRF om Klimatpolitiska rådets rapport: ”Hoppas på en mer rättvis diskussion”20.3.2025 13:13:13 CET | Pressmeddelande
Idag har Klimatpolitiska rådet presenterat sin årliga rapport som granskar regeringens klimatpolitik. Den här gången med en fördjupning om det svenska jordbrukets klimatpåverkan.
Förståelse för oförändrad ränta20.3.2025 09:30:34 CET | Pressmeddelande
LRF har förståelse för att Riksbanken avvaktar med ytterligare räntesänkningar och lämnar styrräntan oförändrad i mars. "Svensk ekonomi utvecklas sakta åt rätt håll trots lite snabbare inflation i början av året. Men det osäkra omvärldsläget med pågående krig och handelskonflikter är andra faktorer i vågskålen för räntepolitiska avvägningar." Säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.
Sveriges lantbrukare hoppfulla om framtiden17.3.2025 06:05:00 CET | Pressmeddelande
2024 var ett viktigt år för återhämtning för det gröna näringslivet. När 2025 inletts kan en stabil framtidstro bland lantbruksföretagen konstateras, som spelar en avgörande roll det svenska samhällets motståndskraft. Det framgår av den första kvartalsrapporten i konjunkturmätaren Grönt Näringslivsindex från Lantbrukarnas Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum