Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska
Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.
I dag läser cirka 17 procent av de svenska eleverna tyska som B-språk i årskurs 9, vilket innebär att andelen niondeklassare med utbildning i tyska mer än halverats under de senaste 25 åren. Bara under de senaste fem åren har språket tappat ytterligare ett par procentandelar och nu stabiliserats på låga nivåer, med en liten ökning läsåret 2022/23 (16,5 procent) jämfört med 2021/22 (16,2 procent). Det överlägset mest populära språket utöver engelska är spanska, som väljs av runt 43 procent av eleverna.
Av det totala antalet elever som gick ut gymnasiet i Sverige läsåret 2022/23 hade 13,4 procent betyg i minst en kurs i tyska. Siffran är en marginell försämring i jämförelse med läsåret 2021/22, då siffran landade på 13,6 procent.
Nordisk jämförelse: Danmark sticker ut
Jämför vi med våra skandinaviska grannar ligger Sverige efter. I Danmark lärde sig 2022 runt 85 procent av niondeklassarna i grundskolan och 56 procent av gymnasieeleverna tyska. Siffrorna visar en uppåtstigande trend under de senaste 10 åren, med andra ord en helt annan utveckling än i Sverige. Motsvarande siffror, sett till det totala antalet elever, ligger för Norge på runt 25 procent för grundskolan (årskurs 8) och drygt 15 procent för gymnasiet. Noterbart är att tyskan är betydligt mer populär är franskan: Av de som år 2022 valde att studera ett främmande språk på gymnasiet bestämde sig runt 30 procent för tyska, medan franska endast lockade 16 procent av eleverna. I Finland har tyska språket minskat dramatiskt under de senare åren och det görs ansträngningar från myndigheternas sida för att öka intresset.
Tysk-Svenska Handelskammaren intensifierar satsningar
På Tysk-Svenska Handelskammaren är man orolig för utvecklingen och intensifierar nu satsningen på språk och unga.
– Näringslivet behöver språkkunskaper, vilka också ger en förståelse för kulturen. Tyska är det största språket inom EU och engelska räcker ofta inte hela vägen fram i Tyskland. Vi vill bidra till en kraftsamling, där också politik och myndigheter deltar, säger Jan Brockmann, vd för Bosch Home Comfort Group samt ordförande för Tysk-Svenska Handelskammaren.
Sedan 2018 driver Tysk-Svenska Handelskammaren språksatsningen Deutsch – Ditt val! för att uppmuntra fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Totalt har 142 skolor fått dela på 6,9 miljoner kronor för 255 olika projekt sedan starten. Initiativet stöds även av Wallenbergstiftelsen och Bertil Edlunds Stiftelse.
– Vi vill öka intresset för tyska språket på bred front och samtidigt uppmärksamma skolor och lärare som utför ett fantastiskt arbete. Siffrorna talar sitt tydliga språk och att knappt hälften av alla avgångselever i landet går ut skolan med bara engelska i bagaget visar att engagemanget måste öka. Vårt språkinitiativ är ett sätt att bidra, säger Aino Weber, affärsområdeschef för Member Services med ansvar för stipendieverksamheten på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seValle WigersRegionansvarig Västsverige
Tel:031-65 93 01valle.wigers@handelskammer.seBilder
Länkar
Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Stark tjänstehandel med Tyskland19.4.2024 09:12:17 CEST | Pressmeddelande
Den svenska utrikeshandeln med tjänster uppvisar generellt en avmattning, men handeln med grannen i söder står sig stark. I jämförelse med fjolåret ökade tjänsteexporten till Tyskland med drygt 20 procent och tjänsteimporten från Tyskland med knappt 8 procent. Starkast går turismen samt data- och telekomtjänster.
Tolv svenska cleantech-bolag utvalda för tyska marknaden27.3.2024 11:27:44 CET | Pressmeddelande
Genom ett internationaliseringsprogram som drivs av Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren är nu tolv svenska cleantech-företag utvalda för att coachas in på den tyska marknaden. Årets fokus ligger på hållbara städer och hållbar mobilitet.
Tyskland åter i topp för svensk export13.3.2024 11:32:03 CET | Pressmeddelande
Enligt färsk handelsstatistik från 2023 har nu Tyskland med en exportandel på 10,5 procent avlöst grannen Norge som Sveriges största exportmarknad. Likt tidigare år ligger Tyskland också på första plats när det gäller import av varor, andelen utgör 16,7 procent. Bakom ökningen ligger bland annat mycket starka siffror från fordonsindustrin.
Fond erbjuder intensivkurser i affärstyska för yrkesverksamma7.3.2024 12:41:57 CET | Pressmeddelande
Svensk-tyska Språkfonden har sedan 1987 delat ut språkstipendier till verksamma i svenskt näringsliv i syfte att tillgodose företagens behov av tyskspråkighet. Tysk-Svenska Handelskammaren som tagit över administrationen av fonden uppmuntrar nu företag att nyttja möjligheten och ansöka till vårens kurser.
Utlysning för Tysklandsaccelerator inom miljöteknik13.12.2023 11:15:47 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena hållbar mobilitet och hållbara städer som vill ta steget ut på den tyska marknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum