Tysk-Svenska Handelskammaren

Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska

Dela

Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.

Brooke Cagle / Unsplash

I dag läser cirka 17 procent av de svenska eleverna tyska som B-språk i årskurs 9, vilket innebär att andelen niondeklassare med utbildning i tyska mer än halverats under de senaste 25 åren. Bara under de senaste fem åren har språket tappat ytterligare ett par procentandelar och nu stabiliserats på låga nivåer, med en liten ökning läsåret 2022/23 (16,5 procent) jämfört med 2021/22 (16,2 procent). Det överlägset mest populära språket utöver engelska är spanska, som väljs av runt 43 procent av eleverna.

Av det totala antalet elever som gick ut gymnasiet i Sverige läsåret 2022/23 hade 13,4 procent betyg i minst en kurs i tyska. Siffran är en marginell försämring i jämförelse med läsåret 2021/22, då siffran landade på 13,6 procent.

Nordisk jämförelse: Danmark sticker ut

Jämför vi med våra skandinaviska grannar ligger Sverige efter. I Danmark lärde sig 2022 runt 85 procent av niondeklassarna i grundskolan och 56 procent av gymnasieeleverna tyska. Siffrorna visar en uppåtstigande trend under de senaste 10 åren, med andra ord en helt annan utveckling än i Sverige. Motsvarande siffror, sett till det totala antalet elever, ligger för Norge på runt 25 procent för grundskolan (årskurs 8) och drygt 15 procent för gymnasiet. Noterbart är att tyskan är betydligt mer populär är franskan: Av de som år 2022 valde att studera ett främmande språk på gymnasiet bestämde sig runt 30 procent för tyska, medan franska endast lockade 16 procent av eleverna. I Finland har tyska språket minskat dramatiskt under de senare åren och det görs ansträngningar från myndigheternas sida för att öka intresset.

Tysk-Svenska Handelskammaren intensifierar satsningar

På Tysk-Svenska Handelskammaren är man orolig för utvecklingen och intensifierar nu satsningen på språk och unga.

– Näringslivet behöver språkkunskaper, vilka också ger en förståelse för kulturen. Tyska är det största språket inom EU och engelska räcker ofta inte hela vägen fram i Tyskland. Vi vill bidra till en kraftsamling, där också politik och myndigheter deltar, säger Jan Brockmann, vd för Bosch Home Comfort Group samt ordförande för Tysk-Svenska Handelskammaren. 

Sedan 2018 driver Tysk-Svenska Handelskammaren språksatsningen Deutsch – Ditt val! för att uppmuntra fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Totalt har 142 skolor fått dela på 6,9 miljoner kronor för 255 olika projekt sedan starten. Initiativet stöds även av Wallenbergstiftelsen och Bertil Edlunds Stiftelse.

– Vi vill öka intresset för tyska språket på bred front och samtidigt uppmärksamma skolor och lärare som utför ett fantastiskt arbete. Siffrorna talar sitt tydliga språk och att knappt hälften av alla avgångselever i landet går ut skolan med bara engelska i bagaget visar att engagemanget måste öka. Vårt språkinitiativ är ett sätt att bidra, säger Aino Weber, affärsområdeschef för Member Services med ansvar för stipendieverksamheten på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Jan Brockmann
Jan Brockmann
Birgit Walsh / Tysk-Svenska Handelskammaren
Ladda ned bild
Aino Weber
Aino Weber
Birgit Walsh / Tysk-Svenska Handelskammaren
Ladda ned bild

Länkar

Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye