Schibsted

Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag

Dela

Mauri Hermundsson, som bland annat står bakom Youtube-succén ”Uppdrag: Mat”, lämnar under våren Aftonbladet för att ta nästa steg i eget produktionsbolag. Samarbetet med Aftonbladet fortsätter i nya former.

Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet
Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet

Mauri Hermundsson är genom programserien ”Uppdrag: Mat” en av Youtubes största profiler i Sverige. Programsuccén har fram till nu producerats inhouse av Aftonbladet.

– Hans förmåga att skapa genuina och engagerande program har varit en stor tillgång för Aftonbladet i många år, och det är inte utan stolthet vi nu ser honom ta nästa steg i sin karriär. Det är fantastiskt att få vara med och bidra till att lyfta talanger och idéer och se dem växa, så som Mauri gjort på Aftonbladet, säger Shirine Bauer, affärschef video, podcast och feature på Aftonbladet. 

Våren 2024 kommer Mauri Hermundsson att lämna Aftonbladet för att fullt ut gå över och arbeta i sitt eget nystartade produktionsbolag, "Mustig Produktion AB". Aftonbladet kommer att fortsätta samarbetet med Mauri Hermundsson.

– Det är rätt tid att göra den här förändringen. Vi ser med glädje att "Uppdrag: Mat" genom det här kan fortsätta lyftas till nya nivåer, men också att det ökar möjligheterna för programmet och för Mauri att utveckla nya koncept, inte minst på Youtube, säger Shirine  Bauer.

Mauri Hermundsson började på Aftonbladet 2014, under viralsajternas glansdagar på dåvarande Lajkat. Han har arbetat på Aftonbladet TV och byggt upp matsatsningen Svensk Mat på Facebook, det som i dag är Godares stora kanal på Facebook med närmare 200 000 följare.

Störst avtryck har han gjort med Youtube-succén ”Uppdrag: Mat”. I programmet åker han runt och äter mat, alltid med en kul twist. Programmen når ofta miljoner visningar och kanalen har över 650 000 prenumeranter.

– Jag har haft fantastiska år på Aftonbladet och fått enorm frihet att hitta på nya saker som fått växa. Jag har också haft underbara kollegor som på olika sätt varit avgörande för att programmet blivit vad det blivit. Det är både vemodigt och pirrigt att nu gå vidare och försöka stå egna ben, men jag tror att både jag och Aftonbladet är eniga om att det här är rätt tidpunkt. Förhoppningen är att det kommer gynna både programmet och Aftonbladet att driva vidare det i en annan form, även om vårt samarbete fortsätter i ny skepnad. Jag är sjukt taggad på att försöka ta med allt jag lärt mig till ett nytt produktionsbolag, säger Mauri Hermundsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Shirine Bauer, Affärschef Video, Podcast och Feature. Telefon: 070-788 75 71. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se
Mauri Hermundsson, videospecialist och programledare. Telefon: 08-725 20 00. E-post: mauri.hermundsson@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet
Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild
Mauri Hermundsson. Foto: Aftonbladet
Mauri Hermundsson. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye