CUPRA slår leveransrekord i Sverige med en ökning på 11%

Utmanarmärket CUPRA levererade totalt 4.068 personbilar under 2023 på den svenska marknaden, vilket är en ökning på 11 procent jämfört med 2022. 2023 blev därmed ett rekordår för CUPRA Sverige på en marknad där nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022 enligt Mobility Sweden. Storsäljaren CUPRA Formentor och elbilen CUPRA Born bidrog främst till försäljningsrekordet, tätt följd av CUPRA Leon som också presterat bra under året. Men det är inte bara försäljningsmässigt som CUPRA nått framgång på svenska marknaden.

”I en tuff marknad blev ändå 2023 ett exceptionellt bra år för CUPRA och jag vill verkligen rikta ett stort tack till våra kunder, återförsäljare och partners som gjort detta möjligt. säger Per Brinkenberg märkeschef på CUPRA, ”Under året har vi även nått andra framgångar i form av vår fortsatta expansion av återförsäljarkonceptet CUPRA Garage, med totalt 30 anläggningar runt om i Sverige. Dessutom kunde vi äntligen bjuda på Sverigepremiär för vår efterlängtade SUV-coupé CUPRA Tavascan.”

Utöver detta avslutades året starkt då CUPRA Born tog hem utmärkelsen "Bäst i alla tester" av Dagens PS. Utmärkelsen baseras på sammanställda biltester från hela Europa, där CUPRA Born blev en överlägsen vinnare med sin fördelaktiga kombination av prestanda, design och ekonomi.

"Vi ser fram emot ett spännande 2024, som bjuder på hela fem produktlanseringar, bland annat försäljningsstart av nya CUPRA Tavascan och världspremiär för nya CUPRA Terramar, detta kommer bredda vår produktportfölj betydligt. Vi ser också fram emot att tävla med CUPRA i 100% elektrifierade STCC som i juli håller stor säsongspremiär med city racing i centrala Göteborg.” avslutar Per Brinkenberg.

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt match, och 2022 nådde varumärket nya höjder med över 150 000 levererade fordon. Varje lansering av en ny modell har markerat en milstolpe när det gäller att definiera varumärkets karaktär, en utmanande och originell design: CUPRA Ateca, en unik modell i sitt segment, CUPRA Leon, den första elektrifierade modellen tack vare plug-in hybrid teknik, CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats exklusivt av märket, och företagets mest sålda fordon hittills; och CUPRA Born, märkets första 100% eldrivna modell.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. CUPRA är den enda biltillverkaren som deltar i EXTREME E- och Formula E-racingtävlingarna. CUPRA Tribe består av en grupp ambassadörer som vill vara drivkraften för förändring. Bland dess medlemmar finns svenska motorsportstjärnan Klara Andersson, gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och samt tvåfaldigt Ballon d'Or- och Best FIFA Award-vinnaren Alexia Putellas.