MTA bygger utsiktstornet Kärven

Varbergs kommun har tilldelat MTA anläggningsprojektet att uppföra utsiktstornet Kärven i Fågelbacka, på Getterön. Kärven blir ett timglasformat torn av trä. Byggnationen startar i februari 2024.

Visualiserad bild från White Arkitekter som ritat det nya utsiktstornet åt Varbergs kommun. White Arkitekter

Den spännande utformningen med smala ribbor i trä, som består av 140 stycken 13 meter långa reglar som fogas samman i en tät flätstruktur, är ritad av White Arkitekter. En spiraltrappa ska leda upp till övre planet som har utsikt åt alla håll.
- Det känns häftigt för oss på MTA att ha tilldelats detta uppdrag som ju verkligen har det lilla extra. Jag är övertygad om att Kärven kommer att bli ett uppskattat utflyktsmål för både Varbergsbor och tillströmmande, säger Richard Karlsson som är arbetschef på MTA i Varberg.

Tornet beräknas att stå klart till sommaren 2024. Platsen för byggnationen är det nya naturområdet som fått namnet Fågelbacka, tidigare Lassabackadeponin, och ligger på Getterön i Varberg. Ordervärdet uppgår till sex miljoner kronor.

Visualiserad bild på utsiktstornet Kärven, som är gestaltat av White Arkitekter.