Maria Bjaring ger röst åt Aftonbladet
Aftonbladet-profilen Maria Bjaring blir Aftonbladets AI-röst. Just nu finjusteras röst och teknik för att läsa uppdaterade nyhetssammanfattningar till en publik på språng. ”Med en AI-röst tar vi ett stort steg framåt i vår strävan att göra kvalitetsjournalistik mer tillgänglig och anpassad till publikens behov”, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef.

Under närmare 80 timmar har 4 000 meningar lästs in i Aftonbladets poddstudio. Därmed finns nu grunden för den AI-tjänst Maria Bjaring ger röst åt och som ska leverera uppdaterade nyhetssammanfattningar i tal till Aftonbladets fyra miljoner dagliga användare.
– Det är utmanande att sätta precisa betoningar på ord du inte vet vilket sammanhang de kommer användas i. Är det här nöje, eller utrikespolitik? Eller en text om en V75-häst? Men det ska nog gå bra. Det är ett spännande projekt som tillför något nytt och viktigt för våra användare, säger Maria Bjaring.
AI-rösten är ett sätt att svara upp mot ett behov som Aftonbladets läsare gett uttryck för i läsarundersökningar under en längre tid: möjligheten att ta del av nyhetssammanfattningar i ljudformat, samtidigt som de gör annat.
Genom djuplodande användarintervjuer har behovet kartlagts och vilka olika mindset publiken är i när de tar del av innehållet.
– Det traditionella sättet att läsa in korta nyhetssammanfattningar tar tid och energi av redaktionen, tid som vi nu istället kan lägga på att skapa unik journalistik. Med hjälp av AI kan vi både sammanfatta det pågående nyhetsläget och generera ljudklipp, säger Ludwig Krokstedt, product manager på Aftonbladet och projektledare för AI-rösten.
Båda delarna i produktionsprocessen kvalitetskontrolleras av en reporter eller redaktör för att säkerställa att informationen som går ut är korrekt.
AI-rösten lanseras under våren, just nu finjusteras tekniken, för att svara mot läsarnas och redaktionens kvalitetskrav.
– Röstens kvalitet kommer att öka över tid, det sker mycket inom det här området just nu. I ett första skede handlar det om att erbjuda nyhetssammanfattningar, men framåt ska vi kunna erbjuda den här möjligheten inom fler områden, som i våra artiklar, säger Ludwig Krokstedt.
Aftonbladets produktchef Moa Gårdh välkomnar den nya tekniken och möjligheterna den ger att utveckla nya tjänster:
– I en värld där information flödar snabbare än någonsin är det avgörande för oss på Aftonbladet att ständigt söka nya sätt att nå ut till vår publik och erbjuda dem olika sätt att ta del av vår journalistik. Vi har en tradition av att ta till oss ny teknik, säger hon.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ludwig Krokstedt, product manager. Telefon: 073-907 77 52. E-post: ludwig.krokstedt@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum