Elförbrukningen minskade med 8 procent 2023

Trenden med minskad energiförbrukning höll i sig under nästan hela 2023. Den distribuerade elen till hushåll och mindre företag via E.ONs elnät minskade med 8 procent 2023, jämfört 2022. Räknas de större företagen in blir den totala minskningen 4 procent, visar siffror från E.ON Energidistribution.

Sparsamhet präglade energiåret 2023.
Sparsamhet präglade energiåret 2023. Foto: Scandinav bildbyrå

Hushåll och småföretag minskade sin förbrukning från 8 780 GWh till 8 084 GWh. Med de större företagen inräknade minskade förbrukningen från 32 913 GWh till 31 601 GWh.

Även om förbrukningen minskade totalt sett under året ökade den igen i slutet av året. Under december ökade hushåll och mindre företag sin förbrukning med 10 procent jämfört med 2022 och om större de företagen räknas in ökade förbrukningen totalt med 8 procent.

– Sparsamhet präglade energiåret 2023. Europas energikris har fått många att ställa om och rejält sänka sin förbrukning, säger E.ONs presschef, Patric Elmén.

Siffrorna är korrigerade för temperatur.

Patric Elmén, presschef E.ON.

E.ON välkomnar nationell strategi för koldioxidinfångning7.5.2024 14:20:06 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnade Fossilfritt Sverige en nationell strategi för koldioxidinfångning till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. Strategin välkomnas av E.ON som även bidragit i arbetet med strategin. E.ON har flera projekt för koldioxidinfångning och tydliga affärsmodeller och styrmedel är nu helt nödvändiga för att få fart på utvecklingen, anser E.ON Sveriges vd Johan Mörnstam.