E.ON välkomnar nationell strategi för koldioxidinfångning

Idag överlämnade Fossilfritt Sverige en nationell strategi för koldioxidinfångning till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. Strategin välkomnas av E.ON som även bidragit i arbetet med strategin.

E.ON har flera projekt för koldioxidinfångning och tydliga affärsmodeller och styrmedel är nu helt nödvändiga för att få fart på utvecklingen, anser E.ON Sveriges vd Johan Mörnstam.

– Infångning av koldioxid är en viktig del för att begränsa den globala temperaturökningen och nå klimatneutralitet. En nationell strategi bidrar till att vi får en bättre bild av de möjligheter och utmaningar som finns med koldioxidinfångning. Viktigt i nästa steg blir att få långsiktiga affärsmodeller på plats men också styrmedel så att marknader kring negativa utsläpp kan växa till den omfattning som behövs för klimatet, säger Johan Mörnstam, vd på E.ON Sverige.

E.ON driver för närvarande flera stora projekt inom CCS både i Sverige och internationellt. Bland dessa märks en förstudie för koldioxidinfångning i anslutning till bolagets nybyggda kraftvärmeanläggning i Högbytorp, norr om Stockholm. I Malmö är E.ON en drivande kraft bakom ett regionalt samverkansprojekt tillsammans med CMP, E.ON, Nordion Energi, Sysav och Uniper, med målet att skapa gemensamma infrastrukturlösningar för transport och lagring av infångad koldioxid.

Infångning av koldioxid är ett prioriterat område inom hela E.ON Group som driver ett flertal projekt i flera olika europeiska länder. Infångning och lagring av koldioxid betraktas som en kritisk teknik för att uppnå de europeiska klimatmålen.

– Avskiljning och lagring av koldioxid är en oundgänglig del av arbetet med att nå nettonollutsläpp till 2045 och negativa utsläpp därefter, en nationell strategi är ett viktigt steg på vägen, säger Johan Mörnstam.

Avskiljning och lagring av koldioxid är en oundgänglig del av arbetet med att nå nettonollutsläpp till 2045 och negativa utsläpp därefter, en nationell strategi är ett viktigt steg på vägen, säger E.ON Sveriges vd Johan Mörnstam.

E.ON lanserar karttjänst för snabbedömning av möjligheten att ansluta solceller och laddboxar15.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution introducerar en ny karttjänst, "Kan jag ansluta?", som gör det möjligt för användare att snabbt bedöma möjligheten att ansluta solcellsanläggningar och laddboxar, med en kapacitet på upp till 25 kilowatt, till företagets elnät. Genom att ange en plats, samt önskad effekt i kilowatt, kan användaren omedelbart få en indikation på om anslutningen är möjlig på den valda platsen.