Volkswagen integrerar AI-chatbotten ChatGPT i sina bilar
På CES 2024, världens ledande elektronikmässa som äger rum den 9-12 januari, kommer Volkswagen att presentera de första bilarna där den AI-baserade chattboten ChatGPT är integrerad i röstassistenten IDA.

- Volkswagen presenterar en ny funktion i samarbete med teknikpartnern Cerence på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, USA
- Nuvarande modeller från Volkswagen-koncernen baserade på plattformarna MEB och MQB evo och som använder röstassistenten IDA kommer att ha tillgång till en fordonsbaserad ChatGPT-integration via Cerence Chat Pro
- Personuppgifter skyddas: ChatGPT får inte tillgång till fordonsinformation
I framtiden kommer kunderna att ha sömlös tillgång till den ständigt växande databasen med artificiell intelligens i alla Volkswagen-modeller som är utrustade med röstassistenten IDA och få information uppläst under körning.
Cerence Chat Pro från teknikpartnern Cerence Inc. är grunden till den nya funktionen, som erbjuder en unik och intelligent fordonsbaserad ChatGPT-integration. Volkswagen blir den första volymtillverkaren som erbjuder ChatGPT som standard från och med andra kvartalet 2024 i många serietillverkade bilar.
Den nya chattboten kommer att erbjudas i kombination med den senaste generationen infotainmentsystem i följande modeller: ID.7, ID.4, ID.5, ID.3, helt nya Tiguan och helt nya Passat samt nya Golf som på CES presenteras i kamouflerad version.
Tack vare Cerence Chat Pro erbjuder integreringen av ChatGPT i Volkswagens röstassistent en mängd nya funktioner som sträcker sig långt bortom den tidigare röstassistenten. IDA kan till exempel användas för att styra infotainment, navigation och klimatanläggning eller för att besvara allmänna kunskapsfrågor.
I framtiden kan AI tillhandahålla ytterligare information som en del av dess ständigt växande kapacitet, vilket kan vara särskilt användbart under en bilresa för att berika konversationer, klargöra frågor och mycket mer. Detta på ett intuitivt och naturligt språk, utan att föraren tappar trafiken ur sikte.
Inget förändras för personen bakom ratten. Du behöver inte skapa ett nytt konto, installera en ny app eller aktivera ChatGPT: Röstassistenten aktiveras genom att säga ”Hej IDA” eller trycka på knappen på ratten. IDA prioriterar automatiskt om en fordonsfunktion ska utföras, om en destination ska sökas eller om temperaturen ska justeras. Om förfrågan inte kan besvaras av Volkswagen-systemet vidarebefordras den anonymt till AI och den bekanta Volkswagen-rösten svarar.
ChatGPT får inte tillgång till några fordonsdata; frågor och svar raderas omedelbart för att säkerställa högsta möjliga dataskyddsnivå. Detta underlättas av Cerence Chat Pro som utnyttjar en mängd olika källor, inklusive ChatGPT, för att IDA ska kunna ge korrekta och relevanta svar på nästan alla tänkbara frågor. Funktionen prioriterar också säkerhet och sömlös integration med IDA:s otaliga funktioner, vilket ger användarvänlighet för förarna.
– Volkswagen har alltid demokratiserat innovationer och gjort dem tillgängliga för många. Det är helt enkelt inbäddat i vårt DNA. Som ett resultat av detta är vi nu den första volymtillverkaren som gör denna innovativa teknik till standard i bilar från kompaktsegmentet och uppåt. Tack vare den sömlösa integrationen av ChatGPT och ett starkt samarbete med vår partner Cerence erbjuder vi våra förare mervärde och direkt tillgång till det AI-baserade verktyget. Det understryker också den innovativa styrkan hos våra nya produkter, säger Kai Grünitz, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för teknisk utveckling.
– Vi är stolta över att kunna bygga vidare på vår fordonsexpertis och vårt långvariga partnerskap med Volkswagen för att kunna erbjuda deras kunder nya innovationer som utnyttjar generativ AI och stora språkmodeller – även efter att de har köpt en bil, säger Stefan Ortmanns, VD för Cerence.
– Med Cerence Chat Pro får Volkswagen en fordonsbaserad ChatGPT-integration som erbjuder flexibilitet, anpassning och enkel driftsättning, samtidigt som säkerhet och användbarhet prioriteras för förarna. När vi blickar framåt kommer Volkswagen och Cerence tillsammans att undersöka samarbete för att utveckla en ny storspråksmodell-baserad (LLM) användarupplevelse som grunden för Volkswagens nästa generation av bilassistenter, säger Ortmanns.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder





Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2022 levererade Volkswagen 4,56 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 744 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 13,3 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum