Rekordhögt tryck på nödnumret – så blev 2022 på 112
Allt fler ringer 112, även för icke-akuta vårdärenden. Nästan 4,1 miljoner samtal inkom till nödnumret under 2022 – ett rekordstort antal. Även medelsvarstiderna ökade som en följd av det intensiva trycket. Samtidigt är fortfarande en tredjedel av samtalen till 112 felringningar. Idag överlämnar SOS Alarm den årliga verksamhetsrapporten ”112 i Sverige” till regeringen.
![SOS-operatör som svarar på nödnumret 112.](/data/images/public/3236835/3405461/21157495-02f6-4d09-8871-d7506350422c-w_720.jpg)
SOS Alarm har ett nytt normalläge med ökat samtalstryck på Sveriges nödnummer 112. Under 2022 ökade de inkomna samtalen med nästan 2 procent jämfört med 2021 och med drygt 20,3 procent sedan 2016 – samtidigt som landets befolkning har ökat med 6 procent sedan dess. Jämfört med tidigare år inkom under förra året fler samtal som handlar om vårdärenden. Samtidigt präglades omvärldsläget av ökad otrygghet och även en viss pandemieffekt finns kvar med större oro hos allmänheten och ett besvärligare bemanningsläge som följd. Detta sammantaget påverkar både antalet inkommande samtal och svarstiderna.
Den genomsnittliga samtalsvolymen omfattade under året över 11 000 samtal per dygn. Andelen felaktiga samtal ligger på en fortsatt hög nivå, av alla besvarade samtal utgjordes nästan 33 procent av samtal som inte borde ringts till nödnumret. Störst andel inom denna kategori står så kallade tysta samtal för, det vill säga när inget samtal kan upprättas.
![null](https://via.tt.se/data/images/public/3236835/3405461/03fba2cb-d7f1-45dc-9af0-02066e8cd813-w_720.avif)
– Vi ser nya beteendemönster i vårdsamtalen. De både ökar och blir längre och bedömningen blir alltmer komplex. Av alla samtal med vårdrelaterade ärenden bedömdes 22 procent vara icke-akuta vårdbehov, det vill säga ärenden utan behov av akut-ambulans. Dessa samtal hänvisas därför till annan vårdinstans, säger Madeleine Raukas, VD på SOS Alarm.
Hon tillägger att det många gånger handlar om okunskap om vilken vårdinstans som är rätt att ringa eller att man anser att svarstider till exempelvis 1177 eller vårdcentralen är för långa. Under året hade SOS Alarm ett särskilt fokus på information till allmänheten om när man ska ringa 112 och ett proaktivt arbete för att minska icke-akuta samtal till nödnumret, bland annat genom påminnelse om samhällets andra viktiga nummer som 113 13, 114 14 och 1177.
![null](https://via.tt.se/data/images/public/3236835/3405461/1b0341fb-9b94-42eb-bea6-dc5711a9e820-w_720.avif)
Ökande svarstider under året
Under året ökade även svarstiderna markant. Genomsnittet över helåret låg på 25,6 sekunder. Det är långt över alarmeringsavtalets krav på 8 sekunder och en kraftig försämring jämfört med 2021 då den genomsnittliga svarstiden var 15,4 sekunder.
– Nu är det ett starkt fokus på att åter komma ner till rätt svarstidsnivåer och för detta pågår en rad aktiviteter. Däribland den mest omfattande rekryteringsinsatsen av SOS-operatörer någonsin, ledarskapsutveckling och utbildningar. Från sista kvartalet 2023 bedömer vi att verksamheten långsiktigt kommer att vara i nivå med uppdraget för svarstiden, säger Madeleine Raukas och betonar att det allt högre trycket på 112 innebär att verksamheten behöver skalas upp ytterligare och därmed också ersättningen enligt alarmeringsavtalet.
– 112 måste alltid fungera oavsett fredstid, höjd beredskap eller vid krig och vi har en tydlig strategi för detta.
Allmänhetens förtroende för SOS Alarm och nödnumret är fortsatt starkt trots det ökade trycket på verksamheten. Det visar de kvartalsvisa undersökningarna om förtroende som genomförs. 2022 landade förtroendet under helåret på 85,6.
– Det är ett bevis på att allmänheten tycker att SOS Alarm klarar av samhällsuppdraget på ett bra sätt och det är viktigt att slå vakt om detta förtroende, säger Madeleine Raukas.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seDokument
SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Sommar innebär högtryck för SOS Alarm21.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Lagom till att många går på semester kan SOS Alarm även i år se en uppgång av samtal till landets nödnummer 112. Mest tydligt blir det på midsommarafton, men olyckor, vårdärenden och skogsbränder följer ett säsongsmönster.
Nu lanseras Sms-livräddare i Dalarna23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 23 maj 2024 ansluter Dalarna som den fjortonde regionen i landet till systemet Sms-livräddare. Systemet larmar frivilliga med kunskap i hjärt-lungräddning till misstänkta hjärtstopp utanför sjukhus. Larmet kommer via en app, som visar vägen till den drabbade och var de närmaste hjärtstartarna finns.
SOS Alarm: Snart dags för en av årets mest hektiska nätter30.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Valborgskvällen ökar antalet samtal till polisen med 50 procent och antalet vårdsamtal med 35 procent jämfört med en vanlig kväll i Sverige. Statistiken ser olika ut på länsnivå, men allt talar för att det även i år kommer att bli en hektisk natt för SOS Alarms operatörer.
Caroline Öfverstedt ny affärschef på SOS Alarm26.4.2024 13:30:02 CEST | Pressmeddelande
Caroline Öfverstedt har utsetts till ny affärschef på SOS Alarm tillika medlem av företagsledningen. Hon tillträder den 2 maj och efterträder Thomas Nohre.
Seglet, samverkanscentral Bergslagen i Örebro är invigd9.4.2024 14:33:56 CEST | Pressmeddelande
Tisdag 9 april 2024 invigdes Seglet, samverkanscentral Bergslagen i Örebro. Samverkanscentralen är unik i Sverige och ska bland annat leda till kortare larmkedjor och förbättrad samverkan mellan olika samhällsaktörer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum