Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.

I Sveas senaste AI-undersökning framkommer det att allt fler svenska företagare börjat omfamna AI-tekniken i sin verksamhet. När Svea nu riktar fokus mot tillverkningsindustrin ser det dock annorlunda ut.
Resultatet visar att endast en av fyra inom tillverkningsindustrin överväger att integrera AI i verksamheten. Detta är betydligt färre än rikssnittet där var tredje företag överväger tekniken.
Intresset för AI bland tillverkande företag har dock ökat sedan 2019 då Svea senast ställde frågan men inte lika snabbt som bland svenska bolag i stort. Föregående tillfälle svarade 17 procent av företag inom tillverkning ja på frågan om de övervägde AI. En siffra som då låg i linje med rikssnittet på 18 procent.
Närmare varannan företagare inom tillverkningsindustrin, 48 procent, uppger att de helt enkelt inte ser nyttan med tekniken och 24 procent svarar att de saknar den kompetens som krävs.
Produktutveckling har störst potential
Företagare inom tillverkningsbranschen ser störst besparingspotential med hjälp av AI inom området produktutveckling, något som 46 procent uppgett. Motsvarande siffra för rikssnittet är 25 procent.
På frågan hur företagare inom tillverkningsindustrin tror att organisationen skulle påverkas under en femårsperiod av att integrera AI uppger 45 procent att de skulle behöva utbilda sin personal. Samtidigt tror 13 procent att det skulle innebära färre anställda medan 28 procent svarar att det inte skulle göra någon skillnad alls.
– AI-tekniken har stor potential hos tillverkande företag. Inte minst inom området produktutveckling som resultatet bekräftar. Det finns även en hel del administration och repetitiva arbetsuppgifter där AI kan göra stor skillnad. Att vidareutbilda personal och se till att rätt kompetens finns bör därför hamna högt på agendan hos företagare inom tillverkning, säger Ulrika Fornander, Affärsområdeschef, Svea Bank.
Bilaga
Överväger ni att integrera AI-teknik i ert företag?
|
Totalt 2019 |
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin 2019 |
Tillverkningsindustrin 2023 |
|
|
Ja |
18% |
31% |
17% |
25% |
|
Nej |
69% |
55% |
68% |
65% |
|
Vi använder redan AI |
6% |
10% |
5% |
6% |
|
Jag är inte bekant med AI |
3% |
2% |
4% |
2% |
|
Vet ej |
4% |
3% |
6% |
3% |
Varför överväger ni inte att integrera AI-teknik i ert företag?
|
Totalt 2019 |
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin 2019 |
Tillverkningsindustrin 2023 |
|
|
Vi ser ingen nytta med AI |
47% |
48% |
57% |
48% |
|
Jag tror inte att det skulle bidra till ökad försäljning |
11% |
8% |
9% |
7% |
|
Vi har inte den kompetens som krävs |
10% |
19% |
5% |
24% |
|
Det verkar för krångligt |
6% |
5% |
3% |
3% |
|
Det är för dyrt |
5% |
4% |
3% |
4% |
|
Vi har inte tillräckligt med data för att det ska vara värt investeringen |
4% |
12% |
5% |
14% |
|
AI är bara en övergående trend |
0% |
1% |
0% |
3% |
|
Annat |
24% |
12% |
21% |
11% |
|
Vet inte |
8% |
2% |
7% |
1% |
Inom vilka områden tror du att det rent generellt går att genomföra störst besparingar med hjälp av AI?
|
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin |
|
|
Analys av data |
49% |
40% |
|
Marknadsföring |
44% |
37% |
|
Ekonomi och redovisning |
34% |
29% |
|
Kundtjänst |
32% |
29% |
|
Produktutveckling |
25% |
46% |
|
Frakt och leverans |
18% |
23% |
|
Lagerhantering |
16% |
23% |
|
Orderläggning |
16% |
26% |
|
Risk och säkerhet |
14% |
20% |
|
Miljö och hållbarhet |
13% |
17% |
|
Annat |
4% |
9% |
|
Vet ej |
3% |
6% |
Hur tror du att er organisation under en femårsperiod skulle påverkas av att integrera AI?
|
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin |
|
|
Skulle behöva utbilda nuvarande personal |
35% |
45% |
|
Färre anställda |
11% |
13% |
|
Skulle behöva byta ut personal och kompetens |
9% |
6% |
|
Fler anställda |
5% |
6% |
|
Skulle anställa mer personal som är verksamma utomlands |
0% |
0% |
|
Annat |
3% |
1% |
|
Ingen skillnad |
35% |
28% |
|
Vet ej |
12% |
13% |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Bilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
