Dennis Dioukarev utses till utredare för Sveriges framtida kontanthantering

Idag har Sverigedemokraternas riksdagsledamot Dennis Dioukarev fått i uppdrag att utreda tillgången till och möjligheterna till att använda kontanter som betalningsmedel.

Dennis Dioukarev har fått i uppdrag att undersöka och föreslå åtgärder för att underlätta användningen av kontanter för privatpersoner, företag och föreningar där kontanter anses vara särskilt viktiga som betalningsmedel. Uppdraget syftar till att skapa förutsättningar för att möjliggöra kontantbetalningar, särskilt för livsnödvändiga varor som dagligvaror och drivmedel.

Kommentar från Dennis Dioukarev (SD):

• Det är hedrande att få det här utredningsuppdraget. Sverigedemokraterna har drivit kontantfrågan i riksdagen under flera års tid och nu får vi en utredning på plats som på allvar ska titta på frågan.

• Kontanterna är helt avgörande för de en miljon svenskar som idag lever i digitalt utanförskap. För vissa pensionärer, för människor med funktionsvariationer och för socialt utsatta grupper är tillgången på kontanttjänster enormt viktig.

• Sedlar och mynt är ett lagligt betalningsmedel och då är det naturligtvis rimligt att man också ska kunna genomföra betalningar med dem. Särskilt i tider med krig i vårt närområde är det viktigt att vi inte gör oss beroende av enbart digitala pengar.

Sverigdemokraterna granskar utredningen om sjukförsäkringen5.4.2024 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

"Utredningen om sjukförsäkringen i förändring” – Så heter den utredning som har analyserat och utvärderat de senaste årens förändringar i sjukförsäkringens regelverk. Sverigedemokraterna var med och genomförde dessa förändringar eftersom vi tidigt såg ett behov av att se över det dåvarande regelverket inom sjukförsäkringen. Nu har reformerna utvärderats och vi kommer att granska innehållet i utredningen med kritiska ögon.