Nya Allebike Factory Team gör internationell storsatsning med tre unga MTB-cyklister

”Början på något stort.” Så inleder team manager, de senaste två säsongernas förbundskapten Petter Mattsson, sin beskrivning av den internationella U23-satsning som tar avstamp nu. Oscar Lind och Edvin Elofsson tar klivet från Team Serneke Allebike in i Allebike Factory Team. De får sällskap av vassa förstaårssenioren Leo Lounela.

Edvin Olofsson, Oscar Lind och Leo Lounela är tre av de stora svenska framtidsnamnen inom herrarnas mountainbike, XCO och XCC. Nu samlas hela trion i helt nya Allebike Factory Team som gör en internationell storsatsning. Jessica Blomqvist

Det är alltså en lovande trio som drar på sig de nya ljusgröna tröjorna och gör sig redo för världscupscenen.

Det är en långsiktig satsning som inleds och målet är att tillsammans med en rad starka partners bygga upp och utveckla en verksamhet för att ge våra cyklister de bästa förutsättningarna att utvecklas.

”Våra ambitioner om att ge svenska åkare en ordentlig chans att få köra de största tävlingarna har alltid funnits där, men detta är utan tvekan den största satsningen på internationell racing hittills. Vi är ivriga att ge dessa cyklister en chans att nå sina mål så väl nationellt som internationellt”, säger Alexander Vincent, en av grundarna till teamet.

Leo Lounela har kört för Strängnäs Bilforum Racing Team och Allebike har hjälpt till med cyklar. När denna internationella satsning sjösätts ville Leo vara med fullt ut.

”Det blir grymt att ha Edvin och Oscar i samma lag”, säger Leo och berättar hur båda två är personer han trivs väldigt bra med, vilket känns viktigt i en sådan här satsning.

”Jag och Edvin har varit väldigt jämna under våra juniorår, vilket har lett till att vi pushas av varandra. Jag ser fram emot att fortsätta pusha varandra, men nu som lagkompisar.”

Leo tog 2023 dubbla SM guld i juniorklass, utöver det har han meriter som seger i Banyoles Junior World Series från 2023 och en sjundeplats i Nove Mesto World Series som förstaårsjunior 2022. I år tar han, ihop med Edvin, steget upp i seniorelit/U23.

”Det blir naturligtvis en stor omställning med framför allt tuffare motstånd och längre tävlingstid. Det är en utmaning jag ser fram emot! Teamet ger mig bra förutsättningar att växa in i en ny klass och skapa de förutsättningar som krävs för att prestera.”

Säsongen startar i februari med tre tävlingshelger i Spanien.

Foto: Jessica Blomqvist (fri att använda med cred)