Museipubliken hittade tillbaka 2023

Efter några skakiga år är totalsiffran för svenska museibesök tillbaka på toppnivå. Den digitala museiboom som fick extra fart under pandemin fortsätter.

Museerna har klättrat tillbaka till besökstoppen enligt Gunnar Ardelius, generalsekreterare Sveriges Museer Inga restriktioner Ola Kjelbye

Riksförbundet Sveriges Museer presenterar en rapport med museernas besök under fjolåret. Rapporten sammanställer svar från 147 museer som haft 17,7 miljoner besök på plats. Enligt rapporten varierar framgångarna något men totalt hade museerna under fjolåret drygt 6 procent mer besök jämfört med 2022.

– Besökssiffrorna har klättrat uppåt några år och ligger nu på topp igen, säger Gunnar Ardelius generalsekreterare Sveriges Museer.

I rapporten redovisas hur många som tagit del av museernas utbud på internet under 2023. Det handlar om allt från att "besöka" samlingarna digitalt, delta i digitala arrangemang till att uppleva museer via sociala medier. Museerna finns i många olika kanaler.

– Att så många miljoner hittar fram till museerna via internet visar ett imponerande arbete med att möta publiken digitalt, fortsätter Gunnar Ardelius.

Ur rapporten

• 17,7 miljoner fysiska besök på museerna 2023

+ 6,5 procent jämfört med 2022, dvs en snittökning för landet

• De statliga museer som innefattades av fri entré t o m 2022 har tappat i snitt 16 procent av besökarna under 2023

• 21,5 miljoner besök på museernas webbplatser
  • 2,7 miljoner digitala besök i samlingarna
  • 174 miljoner visningar på Wikimediaplattformar av eget redaktionellt material
  • Räckvidden på Facebook är 179 miljoner
  • Räckvidden på Instagram är 40 miljoner
  • Views på Youtube är 4 miljoner
  • Audioguiderna har använts av 459 000
  • Digitala livearrangemangen har lockat 325 000 deltagare
  • Egna poddarna har 237 000 lyssnare

De 25 mest besökta museerna 2023 (fysiska besök)

Stiftelsen Skansen

Marinmuseum

Riksförbundet Sveriges Museer

Om besöksrapporten

Rapporten Fler besök i snitt och stort sug i cyberrymden publicerades 15 januari. Undersökningen genomfördes av Sveriges Museer vid årsskiftet 2023/2024. 147 museer har lämnat svar. Fördelningen i svar mellan olika medlemskategorier representerar den faktiska fördelningen bland medlemsmuseerna.

Om Riksförbundet Sveriges Museer
Sveriges Museer tar tillvara och driver den svenska museibranschens gemensamma intressen och levererar medlemsnytta i form av expertstöd, nätverk, kompetenscentra och kommunikation. Vi företräder mer än 200 medlemsinstitutioner  från hela landet som driver cirka 280 museer. Det tar emot mer än 80 procent av museibesöken och äger 80  procent av samlingarna i det professionella Museisverige. Tillsammans med Svenska ICOM (International Council of Museums) ligger Sveriges Museer bakom utmärkelsen Årets Museum.