Ett transportsystem redo för framtiden
Trafikverket redovisade idag uppdraget från regeringen att ta fram ett inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Trafikverket lyfte bland annat behovet att prioritera underhåll, åtgärder för att möta omvärldsutmaningar och tillvarata moderniseringsmöjligheter, samt olika sätt att stärka kostnadskontrollen.
Inriktningsunderlaget utgör en grund för ekonomiska ramar och prioritering av åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen inför en kommande infrastrukturproposition.
− Vi kan konstatera att utmaningarna är många, exempelvis omställning till fossilfrihet, förändrat klimat och allt mer extremt väder, ökande kostnader för att bygga och underhålla samt det allt osäkrare omvärldsläget, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör.
Rusta, effektivisera och modernisera infrastrukturen
Avgörande för framtidens tillgänglighet är hur vi underhåller och utnyttjar den infrastruktur vi redan har.
− Att underhålla vår befintliga anläggning prioriteras framför nyinvesteringar i det underlag vi nu lämnar, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör. Ett nytt signalsystem i den svenska järnvägen måste införas annars får det extrema konsekvenser och järnvägen kan sluta fungera, fortsätter Roberto.
Trafikverket pekar också i inriktningsunderlaget på hur tillgängligheten i transportsystemet kan öka genom ett effektivare utnyttjande av infrastrukturen, och genom att tillvarata möjligheterna med elektrifiering, digitalisering och automatisering.
Klimat- och trafiksäkerhetsmål, klimatförändringar och yttre hot
För att klara klimatmålen långsiktigt är en fortsatt snabb elektrifiering viktigast, och för att nå trafiksäkerhetsmålen behövs bland annat mötesseparerade vägar och hastighetsövervakning. Det kommer också att krävas intensifierade åtgärder för att minska konsekvenser vid extremväder.
− Vi behöver bygga en starkare beredskap för en fungerande transportinfrastruktur i kris och kommer behöva öka vår förmåga att agera tillsammans med andra aktörer, vilket vi också redovisat i våra underlag idag, säger Roberto Maiorana.
Prioriteringar krävs – beslut om satsningar när kostnader och nyttor är väl utredda
Som tidigare har lyfts fram, kommer antalet objekt som redan finns i gällande nationell plan, att påverka utrymmet för kommande planperioder. Därför kommer planrevideringarna att kräva mycket hårda prioriteringar.
För att säkerställa ökad samhällsekonomisk effektivitet är det viktigt att beslut om objekt fattas först när kostnader och nyttor är väl utredda. Omprövning behöver också göras av objekt om nyttor, tid och kostnad förändras väsentligt.
− Trafikverket arbetar också intensivt för att effektivisera och minska kostnaderna för att bygga och underhålla infrastruktur, säger generaldirektör Roberto Maiorana. I hela branschen finns möjlighet att vara mer effektiva och genom det frigöra medel, fortsätter han.
Arbetet med inriktningsunderlaget har utgått från en trafikslagsövergripande analys, där väg, järnväg, luft- och sjöfart ingår. Samtidigt som Trafikverket överlämnar inriktningsunderlaget till regeringen, går underlaget på extern remiss.
Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket fortsätter att förbättra vägarna i Västerbotten i sommar13.5.2025 23:44:20 CEST | Pressmeddelande
I sommar storsatsar Trafikverket på underhållsarbeten på de statliga vägarna. Bland arbetena finns allt från beläggningsarbeten och underhålla broar och tunnlar, till att bygga om och bygga nytt. Allt för att säkra framkomlighet och säkerhet på vägarna och med en strävan att tillsammans med entreprenörerna hitta ett så bra upplägg som möjligt för trafikanterna.
Trafikverket fortsätter att förbättra vägarna i sommar13.5.2025 08:16:30 CEST | Pressmeddelande
Det statliga vägnätet består av nästan 10 000 mil väg och under sommarmånaderna utförs mycket av våra vägarbeten. Bland arbetena finns allt från beläggningsarbeten och underhålla broar och tunnlar, till att bygga om och bygga nytt. Allt för att säkra framkomlighet och säkerhet på vägarna och med en strävan att tillsammans med entreprenörerna hitta ett så bra upplägg som möjligt för trafikanterna.
Trafikverket startar planeringsarbetet för en ny bro till Alnön13.5.2025 07:51:39 CEST | Pressmeddelande
Nu startar Trafikverket planeringsarbetet för en ny bro till Alnön. Utredningen ska ta fram förslag på en ny modern bro som klarar dagens och framtidens krav på bärighet och behov för oskyddade trafikanter. En ny bro kan bli aktuell tidigast om 20 år.
Här påverkas stockholmstrafiken mest i sommar – många arbeten när färre reser12.5.2025 12:01:37 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren när många är lediga genomförs flera större trafikpåverkande arbeten i Stockholm. För att ge trafikanter en helhetsbild över trafiksituationen samverkar Trafikverket, Stockholms stad, Region Stockholm, Nacka kommun och Sundbybergs stad inom ramen för Trafik Stockholm och presenterar de arbeten som har störst trafikpåverkan.
Malmbanan blir smartare och mer tillförlitlig12.5.2025 10:24:58 CEST | Pressmeddelande
Den 6 maj utökades området som har det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan. Det sträcker sig nu från söder om Gällivare till ännu längre norr om Kiruna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum