Ett transportsystem redo för framtiden
Trafikverket redovisade idag uppdraget från regeringen att ta fram ett inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Trafikverket lyfte bland annat behovet att prioritera underhåll, åtgärder för att möta omvärldsutmaningar och tillvarata moderniseringsmöjligheter, samt olika sätt att stärka kostnadskontrollen.
Inriktningsunderlaget utgör en grund för ekonomiska ramar och prioritering av åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen inför en kommande infrastrukturproposition.
− Vi kan konstatera att utmaningarna är många, exempelvis omställning till fossilfrihet, förändrat klimat och allt mer extremt väder, ökande kostnader för att bygga och underhålla samt det allt osäkrare omvärldsläget, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör.
Rusta, effektivisera och modernisera infrastrukturen
Avgörande för framtidens tillgänglighet är hur vi underhåller och utnyttjar den infrastruktur vi redan har.
− Att underhålla vår befintliga anläggning prioriteras framför nyinvesteringar i det underlag vi nu lämnar, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör. Ett nytt signalsystem i den svenska järnvägen måste införas annars får det extrema konsekvenser och järnvägen kan sluta fungera, fortsätter Roberto.
Trafikverket pekar också i inriktningsunderlaget på hur tillgängligheten i transportsystemet kan öka genom ett effektivare utnyttjande av infrastrukturen, och genom att tillvarata möjligheterna med elektrifiering, digitalisering och automatisering.
Klimat- och trafiksäkerhetsmål, klimatförändringar och yttre hot
För att klara klimatmålen långsiktigt är en fortsatt snabb elektrifiering viktigast, och för att nå trafiksäkerhetsmålen behövs bland annat mötesseparerade vägar och hastighetsövervakning. Det kommer också att krävas intensifierade åtgärder för att minska konsekvenser vid extremväder.
− Vi behöver bygga en starkare beredskap för en fungerande transportinfrastruktur i kris och kommer behöva öka vår förmåga att agera tillsammans med andra aktörer, vilket vi också redovisat i våra underlag idag, säger Roberto Maiorana.
Prioriteringar krävs – beslut om satsningar när kostnader och nyttor är väl utredda
Som tidigare har lyfts fram, kommer antalet objekt som redan finns i gällande nationell plan, att påverka utrymmet för kommande planperioder. Därför kommer planrevideringarna att kräva mycket hårda prioriteringar.
För att säkerställa ökad samhällsekonomisk effektivitet är det viktigt att beslut om objekt fattas först när kostnader och nyttor är väl utredda. Omprövning behöver också göras av objekt om nyttor, tid och kostnad förändras väsentligt.
− Trafikverket arbetar också intensivt för att effektivisera och minska kostnaderna för att bygga och underhålla infrastruktur, säger generaldirektör Roberto Maiorana. I hela branschen finns möjlighet att vara mer effektiva och genom det frigöra medel, fortsätter han.
Arbetet med inriktningsunderlaget har utgått från en trafikslagsövergripande analys, där väg, järnväg, luft- och sjöfart ingår. Samtidigt som Trafikverket överlämnar inriktningsunderlaget till regeringen, går underlaget på extern remiss.
Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum