Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.

Under 2023 köpte knappt 1,3 miljoner svenskar tjänster som berättigar till rut-avdrag av nära 30 000 utförare. Det är en tydlig nedgång från förra året, med åtta procent färre köpare än 2022. För alla tjänster som avses betalades nästan 7,4 miljarder kronor ut i rut-avdrag under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Tar man hänsyn till att konsumentpriserna ökade med fem procent under 2023 blev nedgången ännu större. Västmanlands län stod för den enda ökningen i hela landet, med drygt tre procent. Den mest markanta minskningen återfinns i Östergötlands län, med nästan 15 procent lägre belopp jämfört med i fjol.
– Tyvärr ser vi en minskad efterfrågan på hushållsnära tjänster i takt med att hushållskassan krymper. Det är inte konstigt eftersom utvecklingen för hemservicebranschen speglar samhället i övrigt. För branschens del innebär det dock ett trendbrott från de senaste årens rekordnivåer, säger Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen.
Vanligast är fortsatt att använda rut-avdraget för hemstädning. Under 2023 betalades drygt fem miljarder kronor ut i rut-avdrag för hemstädning, vilket är en minskning på omkring 2,5 procent jämfört med förra året. Städtjänster i hemmet erbjöds av över 16 000 utförare i fjol och hemstädning stod även 2023 för 68 procent av alla rut-avdrag. Näst vanligast var trädgårdsskötsel på 16 procent och därefter flytthjälp på 10 procent.
– Även om användningen av rut-tjänsterna minskade något under 2023 så får man inte glömma att en stor del av de svenska hushållen nyttjar möjligheten till avdrag för olika tjänster i hemmen. Avdraget är en förutsättning för en trygg och hållbar vardag för väldigt många, säger Jessica Forss Katz.
Rutindikatorn
Rutindikatorn publiceras fyra gånger per år och baseras på data från Skatteverket som analyserats av Almega Hemserviceföretagen.
Länkar:
Här hittar du Rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/
Säkerställ att företaget har kollektivavtal och är auktoriserat av fack och arbetsgivare här: https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/
Fakta om rut-avdraget:
- “RUT” står för rengöring, underhåll och tvätt.
- Rut-avdraget ger privatpersoner möjlighet att göra skatteavdrag för vissa sorters hushållsarbete.
- Du får ett skatteavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för den hushållsnära tjänsten.
- Du som köper rut-tjänster ansöker inte om avdraget, det sköter städföretaget.
- Rot- och rutavdraget räknas ihop och är sammanlagt 75 000 kronor per person och år, varav max 50 000 kan användas till rot-avdrag. Från och med 1 juli 2024 kommer rut- och rot-avdragen tillfälligt separeras och respektive taknivå ligga på 75 000 kronor (motsvarande 150 000 kronor totalt per person och år). De förändrade beloppen kommer gälla under hela kalenderåret 2024.
- Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
- Utföraren ska vara godkänd för F-skatt.
*Uppgifterna baseras på Almega Hemserviceföretagens analys av Skatteverkets statistik för 2023 (januari-december 2023, per 2024-01-08). Statistiken tas fram från Skatteverkets nya Statistikportal. Eventuella diskrepanser från tidigare års Rutindikatorn kan bero på ändrade mätvärden samt uppdateringar hos Skatteverket.
Nyckelord
Kontakter
Jessica Forss Katznäringspolitisk expertAlmega Serviceföretagen
Jessica arbetar med frågor som arbetslivskriminalitet och osund konkurrens, samt driver opinionsbildning.
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder

Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer. Almega Hemserviceföretagen representerar cirka 250 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter uppemot 7 000 anställda och omsätter omkring 4 miljarder årligen. Vi representerar en betydande andel av hemservicebranschen, sett till antalet anställda.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Strejk avblåst – nytt tjänstemannaavtal på plats17.4.2025 18:44:57 CEST | Pressmeddelande
Serviceföretagen har, efter medling, i dag kommit överens med Unionen om nytt kollektivavtal på det sedan tidigare varslade tjänstemannaavtalet. Därmed avblåses den strejk som skulle trätt i kraft på onsdag den 23 april.
Städbranschen ser positivt på Samhalls bantning26.3.2025 13:24:47 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen välkomnar många av de nya förslagen i den nyligen släppta Samhallutredningen. Utredningen föreslår en bantning av Samhall, något Serviceföretagen ser positivt på.
Ta hem titeln Årets Städföretag 202520.3.2025 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nomineringen för priset Årets Städföretag 2025 har öppnats. Priset delas ut till ett auktoriserat städföretag, som varit ett föredöme i branschen, av fack och arbetsgivare tillsammans. Bland tidigare vinnare finns Städtjänst Westlund och Kundpartner Syd.
Rutindikatorn 2024: Studsmattseffekt för hemstädningen – Stor ökning av rut-tjänster16.1.2025 07:15:00 CET | Pressmeddelande
2023 var det första året någonsin då rut-användandet minskade. Men det har visat sig vara en tillfällig nedgång. 2024 är både antal rut-tillfällen och totalsumman av rut-avdrag uppe på rekordnivåer igen.
En enig nämnd fråntar auktorisationen från städföretaget Kleni AB13.12.2024 05:01:00 CET | Pressmeddelande
Auktorisationen är skapad för att stärka städ- och servicebranschen och lyfta fram seriösa företag. Det ska vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare. Kriterierna är framtagna i samverkan mellan Almega Serviceföretagen, Fastighets och Kommunal. Auktorisationsnämnden, som utgörs av representanter från arbetsgivarorganisationen, fackförbunden och en opartisk ordförande, har valt att frånta Kleni AB auktorisationen då företaget inte längre lever upp till kriterierna. –Det är både bekymmersamt och sorgligt att företaget valt att agera i strid med Auktorisationens kriterier. Det drabbar deras personal, deras kunder och branschen i stort. Vi är fortsatt övertygade om att vår auktorisation är viktig för att stävja denna typ av beteende. Det är hårda krav för att få vara auktoriserad, säger Thomas Kolbe som är nämndens opartiska ordförande. –Redan innan det medialt kom fram att Kleni AB jobbar på ett sätt som inte är förenligt med auktorisationen påbörjade vi en fördjupad granskning
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum