David Wessén blir ny teknisk produktionschef på UR

Det är nu klart att UR rekryterar David Wessén som ny teknisk produktionschef. David har lång erfarenhet från svensk och internationell tv-teknikindustri och kommer närmast från rollen som produktionschef på SVT:s Nyhetsdivision.

David Wessén tillträder som teknisk produktionschef på UR i maj 2024. Foto: José Calvente

– Det känns så bra att få bli en del av UR, inte minst nu när det händer så mycket på produktionssidan. Att få röra sig framåt och lära känna mitt nya lag är verkligen något jag ser fram emot, säger David Wessén.

David Wessén har jobbat hos SVT sedan 2016 som produktionschef för SVT Sport och nu i en övergripande roll för hela Nyhetsdivisionen med personal-, budget-, strategi- och produktionsansvar i olika ledningsgrupper. Han har tidigare erfarenhet som produktionschef och Key account manager på ChyronHego.

I sin roll som teknisk produktionschef på UR kommer David ansvara för produktionsavdelningen och teknisk utveckling inom produktionsätt och produktionskvalitet, samt sitta med i programledningen och leveransledningen.

– Vi är så glada att välkomna David Wessén till UR. Han kommer in med en gedigen kompetens från svensk och internationell TV-teknik i kombination med goda ledaregenskaper och kommer kunna bidra på ett mycket bra sätt i en spännande tid på UR med teknikutveckling och kvalitetsarbete, säger Margaretha Eriksson, programchef på UR.

David Wessén kommer under våren vara produktionsansvarig för Eurovision i Malmö och tillträdet därefter sin roll på UR den 27 maj 2024.