Humoristiskt kostymdrama först ut i UR:s historiesatsning

Damma av perukerna och putsa kravatten: I höst är det äntligen premiär för UR:s nya humordrama Vilken historia! En välkänd skådespelarensemble med komikern Emma Mohlin i spetsen tar elever i årskurs 4-6 på en lustfylld och lärorik resa genom fyra epoker i Sveriges historia.

Premiär den 2 november på UR Play och SVT Play.

Vilken historia! har premiär den 2 november på UR Play & SVT Play. Foto: Aksel Örn Ekblom, Illustratör: Sara Björkqvist.

Vilken historia! är ett humoristiskt kostymdrama som presenterar fyra avgörande epoker i svensk historia: vasatiden, stormaktstiden, frihetstiden och den gustavianska tiden. Programledare Emma Molin leder oss längs tidslinjen tillsammans med sin trogne assistent Vanessa Andersson.

Seriens åtta avsnitt varvar historiska fakta med komiska porträtt av tidsepokernas nyckelpersoner såsom Gustav Vasa, Carl Michael Bellman, Carl von Linné och Gustav III. I rollistan finns bland andra Alfred SvenssonJaques KalbergSofia RönnegårdChristoffer NordenrotJulia Marko-NordAnn Petrén, och Colin Wahlgren.

– Vilken historia! är ett fartfyllt, roligt program med nedslag i många olika miljöer och situationer där man får lära sig mer om hur det såg ut för flera hundra år sedan, vad man jobbade med, vad man åt och mycket mycket mer, säger producent Kristian Dahl

Vilken historia är ett sketchprogram med massor av humor och spänning som tar oss i rask takt från dåtid till nutid och tillbaka igen samtidigt som vi får lära oss mängder med oväntade saker.  Programmet utgår från det centrala innehållet i kursplanen för historieämnet i årskurs 4-6. Syftet med programmet är att ge liv åt svensk historia och bidra till ökad kunskap genom att porträttera ämnet ur ett bredare perspektiv. Animationer med snabbfakta och meta-situationer med nutida karaktärer sätter nya referensramar som hjälper eleverna att kunna se orsak och konsekvens i historia.

– Jag hoppas att lärarna ska tycka att Vilken Historia! är en perfekt krydda till historielektionerna och att de använder programmen som en ingång till att historia handlar om så mycket mer än om kungar och landområden, säger projektledare Linn Anckarloo Aubert.

Till serien kommer även pedagogiskt material i form av en digital lärarhandledning som finns på UR Play.