Lidl Sverige en Top Employer för fjärde året i rad

I fyra år i rad har Lidl Sverige utsetts till en Top Employer av det oberoende organet Top Employers Institute, som varje år utvärderar och utser de företag som prioriterar arbetsmiljö och utveckling av sina medarbetare högst. Under året har livsmedelskedjan gjort flera satsningar inom områden som rör välmående på arbetet, med en utvecklad företagshälsa och ett personalstöd där medarbetarna får kostnadsfri konsultation med experter inom psykologi, ekonomi och juridik.

Lidl Sverige en Top Employer för fjärde året i rad.

Top Employer uppmärksammar varje år de bästa arbetsgivarna när det kommer till att erbjuda den bästa arbetsmiljön och utvecklingsmöjligheterna för sin personal. Genom en grundlig utvärdering av bolagens processer inom områden som bland andra personlig utveckling, mångfald och inkludering, arbetsgivarvarumärke, arbetsmiljö, talangrekrytering och välbefinnande utses sedan ett antal företag som rankas högst.

– Att våra medarbetare är motiverade på jobbet är en prioriterad fråga för oss. Det är tack vare dem som vi har vuxit snabbare än marknaden flera år i rad. Under 2023 firade vi 20 år i Sverige och i takt med att Lidl växer är det av yttersta vikt att vi lyckas attrahera rätt talanger. Att våra medarbetare mår bra och har kul på jobbet är en grundförutsättning för att vi ska kunna hitta kreativa lösningar på problem, och möta våra kunder runtom i hela Sverige, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige arbetar kontinuerligt med förbättringar där personalen ska trivas och utvecklas på arbetsplatsen. Som ett led i att utveckla arbetet med medarbetarnas hälsa, både på och utanför jobbet, har Lidl under året inlett samarbete med en extern leverantör som tillhandahåller experter inom psykologi, ekonomi och juridik där medarbetarna vid behov har möjlighet att få kostnadsfri konsultation för personliga frågor. Det stärkta resultatet i årets Top Employer bekräftas också i företagets senaste medarbetarundersökning, som understryker att medarbetarna är nöjda med bland annat ledarskapet från och samarbetet med den närmaste chefen, såväl som med Lidl som arbetsgivare.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.