Lidls priser en femtedel lägre än branschens
En familj på fyra personer kan spara upp till 29 000 kr om året genom att handla på Lidl. Detta enligt en rapport där Lidls positiva påverkan på livsmedelsmarknaden i Sverige de senaste 20 åren analyserats.* Av rapporten framgår bland annat att Lidl Sveriges priser ligger i snitt 21,5 procent lägre än branschen.

Beräkningarna i rapporten visar att kunder som handlat all sin mat på Lidl i Sverige sparat mellan 9 000 och 29 000 kronor per år beroende på hushållets storlek.
Analysen visar att Lidl håller lägre priser i jämförelse med genomsnittet för branschen. Genom att jämföra en matvarukorg hos andra aktörer i branschen (PRO:s varukorg) med en liknande hypotetisk matvarukorg från Lidl mellan 2015 och 2022, visar analysen att priset för Lidls varukorg har legat mellan 18 och 24 procent lägre än branschens (i genomsnitt 21,5 procent lägre). När inflationen och marknadspriserna ökade som mest under 2022 höll Lidl ner sina priser, vilket den utplanade gula kurvan visar.

En beräkning som gjordes baserat på åtta år, 2015–2022, visar att en familj med två småbarn skulle ha sparat drygt 202 000 kronor om de handlat all sin mat på Lidl. En summa som nästan motsvarar en kontantinsats till en bostad för 1,5 miljoner kronor.

– Det är relevant information som beräkningarna visar. Det stärker oss i vårt dagliga arbete att prisvärda livsmedel är betydelsefulla och kan till och med vara avgörande för många människors privatekonomi, säger Martin Kauffner, ekonomidirektör på Lidl Sverige.
Rapporten visar även på vilket sätt Lidl har en påverkan på den bredare ekonomin – kallad ekonomisk effekt. Denna beräknas genom att analysera den direkta, indirekta och inducerade påverkan. Enligt ett beräkningsexempel för 2020 uppgick Lidls totala ekonomiska effekt till den bredare svenska ekonomin till totalt cirka 24 miljarder kronor, varav 12 miljarder kommer från fastigheter och anläggningar som Lidl investerat i under de 20 åren som företaget har varit verksamt i Sverige.
– Efter 20 år ser vi tydligt att vår långsiktiga satsning att växa med fler butiker har varit betydelsefull för den svenska marknaden. Det är ett styrkebesked för framtiden att fortsätta växa, bidra till fler sysselsättningstillfällen och erbjuda fler kunder mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Martin Kauffner.
*) Rapporten är framtagen av revisions- och rådgivningsföretaget PwC på uppdrag av Lidl. Syftet med uppdraget har varit att analysera Lidls påverkan på den svenska livsmedelsmarknaden under sin tid i Sverige. Studien har inte syftat till att på ett heltäckande sätt belysa all påverkan Lidl har eller har haft på det svenska samhället.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Dokument
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum