Lidl Sverige

Lidls priser en femtedel lägre än branschens

Dela

En familj på fyra personer kan spara upp till 29 000 kr om året genom att handla på Lidl. Detta enligt en rapport där Lidls positiva påverkan på livsmedelsmarknaden i Sverige de senaste 20 åren analyserats.* Av rapporten framgår bland annat att Lidl Sveriges priser ligger i snitt 21,5 procent lägre än branschen.

Lidls priser en femtedel lägre än branschens.
Lidls priser en femtedel lägre än branschens.

Beräkningarna i rapporten visar att kunder som handlat all sin mat på Lidl i Sverige sparat mellan 9 000 och 29 000 kronor per år beroende på hushållets storlek.

Analysen visar att Lidl håller lägre priser i jämförelse med genomsnittet för branschen. Genom att jämföra en matvarukorg hos andra aktörer i branschen (PRO:s varukorg) med en liknande hypotetisk matvarukorg från Lidl mellan 2015 och 2022, visar analysen att priset för Lidls varukorg har legat mellan 18 och 24 procent lägre än branschens (i genomsnitt 21,5 procent lägre). När inflationen och marknadspriserna ökade som mest under 2022 höll Lidl ner sina priser, vilket den utplanade gula kurvan visar.

J%E4mf%F6resle%20av%20prisutvecklingen%20av%20en%20hypotetisk%20varukorg%20f%F6r%20Lidl%20och%20marknaden.
Jämföresle av prisutvecklingen av en hypotetisk varukorg för Lidl och marknaden.

En beräkning som gjordes baserat på åtta år, 2015–2022, visar att en familj med två småbarn skulle ha sparat drygt 202 000 kronor om de handlat all sin mat på Lidl. En summa som nästan motsvarar en kontantinsats till en bostad för 1,5 miljoner kronor.

Sparade%20kronor%20f%F6r%20olika%20typer%20av%20hush%E5ll%20om%20man%20hade%20handlat%20all%20sin%20mat%20p%E5%20Lidl%20j%E4mf%F6rt%20med%20genomsnittliga%20marknadspriser%20mellan%202015%20och%202022.
Sparade kronor för olika typer av hushåll om man hade handlat all sin mat på Lidl jämfört med genomsnittliga marknadspriser mellan 2015 och 2022.

– Det är relevant information som beräkningarna visar. Det stärker oss i vårt dagliga arbete att prisvärda livsmedel är betydelsefulla och kan till och med vara avgörande för många människors privatekonomi, säger Martin Kauffner, ekonomidirektör på Lidl Sverige. 

Rapporten visar även på vilket sätt Lidl har en påverkan på den bredare ekonomin – kallad ekonomisk effekt. Denna beräknas genom att analysera den direkta, indirekta och inducerade påverkan. Enligt ett beräkningsexempel för 2020 uppgick Lidls totala ekonomiska effekt till den bredare svenska ekonomin till totalt cirka 24 miljarder kronor, varav 12 miljarder kommer från fastigheter och anläggningar som Lidl investerat i under de 20 åren som företaget har varit verksamt i Sverige. 

– Efter 20 år ser vi tydligt att vår långsiktiga satsning att växa med fler butiker har varit betydelsefull för den svenska marknaden. Det är ett styrkebesked för framtiden att fortsätta växa, bidra till fler sysselsättningstillfällen och erbjuda fler kunder mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Martin Kauffner.

*) Rapporten är framtagen av revisions- och rådgivningsföretaget PwC på uppdrag av Lidl. Syftet med uppdraget har varit att analysera Lidls påverkan på den svenska livsmedelsmarknaden under sin tid i Sverige. Studien har inte syftat till att på ett heltäckande sätt belysa all påverkan Lidl har eller har haft på det svenska samhället.

Nyckelord

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Bilder

Jämföresle av prisutvecklingen av en hypotetisk varukorg för Lidl och marknaden.
Jämföresle av prisutvecklingen av en hypotetisk varukorg för Lidl och marknaden.
Ladda ned bild

Dokument

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.

Prisad proteinbar22.10.2024 09:35:21 CEST | Pressmeddelande

Perfekta som mellanmål efter träningen eller för att ge gröten en extra proteinskjuts – proteinbars är populära bland många. En av marknadens allra godaste bars hittar du på Lidl. Aftonbladets testpanel imponerades av Sportyfeels deluxe-bar som fick fyra plus i betyg. Aftonbladets testpatrull har genomfört ett blindtest där deltagarna fick prova tolv olika produkter. Utöver att märket var okänt visste de inte heller något om vare sig protein- eller sockermängd. Deltagarna betygsatte bitarna utifrån smak, utseende och konsistens. Sportyfeels De Luxe Protein, Peanut, cookie, caramel fick juryn på fall på grund av sin krispiga konsistens och att bedöms ha ”extra allt” – jordnötter, kola och kaksmulor. Trots att den inte innehåller något tillsatt socker tyckte deltagarna att den smakar godis. Utöver att vara en av testets billigaste proteinbars är Sportyfeels deluxe-bar också en av de mest proteinrika barerna, med 29,6 gram protein. En riktigt fullträff med andra ord. – Vi är stolta över a

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye