Audi

Historisk seger för Audi i Dakarrallyt

Dela

Audi skriver historia med RS Q e-tron: För första gången vinner en eldriven lågemissionssprototyp med eldrift, högvoltsbatteri och energiomvandlare världens tuffaste ökenrally. Spanjorerna Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt efter cirka 790 mil med ett försprång på en timme och 20 min. Även det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist korsade mållinjen i det legendariska Dakarrallyt.

Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron
Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron

• Audi RS Q e-tron vinner världens tuffast ökenrally med innovativt drivsystem
• Carlos Sainz/Lucas Cruz tar sin fjärde seger
• Gernot Döllner, vd Audi AG: ”Audi har återigen satt en milstolpe”

- Grattis till Team Audi Sport för segern i Dakarrallyt, säger Gernot Döllner, VD AUDI AG. Audi har återigen satt en milstolpe inom motorsporten. Att vinna världens tuffaste ökenrally med en elektrifierad bil är ett tydligt "Vorsprung durch Technik" och visar vägen mot vår eldrivna framtid.

Audi RS Q e-tron har elektrisk fyrhjulsdrift och energiförsörjning via ett högvoltsbatteri och en energiomvandlare som drivs av det förnybara bränslet reFuel, vilket i sig ger en besparing på 60 procent av CO2-utsläppen jämfört med konventionella bränslen.

- Med vår revolutionerande elektrifierade drivning har vi på bara tre år övervunnit en av de största utmaningarna inom motorsporten. Vi fortsätter därmed på en lång rad av pionjärprestationer som alltid har präglat Audi under motorsportens fyra decennier. Jag vill tacka hela teamet för denna enastående prestation i en särskilt tuff version av Dakarrallyt, säger Oliver Hoffmann, teknisk Utvecklingschef i Audis ledning.

Under Dakarrallyt tävlade Audi mot Toyota och Ford samt de erfarna motståndarna från Prodrive, som visade sig vara tuffa utmanare. Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade sitt stora försprång efter att ha legat i täten utan avbrott sedan sjätte etappen. För de två spanjorerna som vunnit 2010, 2018 och 2020 är det första gången som de vinner med Audi. Men den tvåfaldige rallyvärldsmästaren Sainz och hans erfarna kartläsare Cruz kunde inte vara säkra förrän strax före slutet. Sébastien Loeb/Fabian Lurquin från Team BRX var starka och fortsatte stänga gapet ända tills fram till att deras bil fick skador på näst sista dagen.

- Det var en överväldigande lagprestation, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Alla arbetade tillsammans för att göra detta historiska resultat möjligt för Audi. Stort tack till detta underbara team. Idag har vi skrivit ett nytt kapitel för Audi, men även i Dakarrallyts historia.

Dagliga etapper på ofta mer än 40 mil, två maraton-etapper med begränsad eller ingen service varav 460 mil på tid och totalt 788,3 mil präglade 2024 års Dakarrally. Skarpa sten- och grusvägar, men också enorma sanddyner i Empty Quarter på den arabiska halvön och ofta svår navigering krävde allt från teamen. Carlos Sainz, som vid 61 års ålder ser tillbaka på en rallykarriär som sträcker sig över cirka fyra decennier, ledde tillsammans med Lucas Cruz under totalt åtta dagar av de totalt tolv etapperna.

Även de två andra Audi-teamen gjorde tidigt en stark insats. Mattias Ekström/Emil Bergkvist vann prologen i början och avancerade till en andra plats efter Sainz/Cruz efter sex etapper. En defekt på bakaxeln på den sjunde sträckan kostade dem dock alla chanser. Stéphane Peterhansel, rekordinnehavare med 14 Dakar-segrar, låg på en sjätte plats strax före halvvägs, efter att ha tagit sin 50:e etappseger i bilen och hans 83:e totalt. Ett fel i hydraulsystemet förpassade dock honom och hans franske landsman Edouard Boulanger till plats 22 under den sjätte etappen.

Båda teamen ställde sig sedan till förfogande för Team Audi Sport. Chefen för Audi Motorsport, Rolf Michl och Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport, implementerade en perfekt strategi i den krävande 46:e upplaga av rallyt. Oavsett om det gällde att taktiskt falla tillbaka under det andra maratonsträckan för att slippa öppna sträckan eller stötta ledande Carlos Sainz/Lucas Cruz kunde ledningen lita på sina starka förarteam. Teamets personal arbetade också outtröttligt och tillförlitligt under det fysiska krävande, långa och tuffa rallyt. 

Audi Sport har utvecklat den vinnande och högeffektiva Audi RS Q e-tron på bara tre år. Under teknisk ledning av dr Leonardo Pascali satte Audi Sport ännu en historisk milstolpe med den innovativa drivningen. Efter att quattro förändrade rallysporten för evigt på 1980-talet och därefter tog segrar och titlar inom banracing, visade Audi än en gång sin innovativa styrka i Le Mans.  Den effektiva TFSI-motorn, elektrifierad e-tron quattro fyrhjulsdrift och teknik som LED-Matrix och Audi laser light står för hög innovationskraft och ”Vorsprung durch Technik”. Audis första helt eldrivna tävlingsbil gjorde sedan debut i Formel E, innan märket antog de extrema utmaningar i Dakarrallyt och genomförde det framgångsrikt som första tillverkare med eldrift.

Presskit: https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/dakar-rally-2024-15799

Information till redaktörer: Mer information med definitiva placeringar och alla förare och kartläsare följs i ett uppföljande pressinformation. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Historisk seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron
Historisk seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron
Ladda ned bild
Segrande föraren Carlos Sainz och vinnande elektrifierade RS Q e-tron
Segrande föraren Carlos Sainz och vinnande elektrifierade RS Q e-tron
Ladda ned bild
Mattias Ekström, Carlos Sainz, Carlos Sainz jr.
Mattias Ekström, Carlos Sainz, Carlos Sainz jr.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Rolf Michl, chef Audi Motorsport och Carlos Sainz
Rolf Michl, chef Audi Motorsport och Carlos Sainz
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.

Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande

Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.

Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye