Bred samling kring transportforskning på Transportforum
Drygt 30 utställare, 90 sessioner, 300 föredrag och närmare 1300 deltagare - under två dagar samlade 40-årsjubilerande Transportforum det mesta och det bästa av aktuell transportforskning i Sverige.

Framtiden ställer stora krav på forskarvärlden och kräver kombinationer på ett annat sätt. Det var några spaningar av Tomas Svensson, VTI:s generaldirektör, även forskare i transportekonomi med fokus på transporter och trafik i städer och regioner. Han var också en av dem som kunde se de förändringar som skett sedan den mer blygsamma starten på 1980-talet.
Två inledningssessioner angav tonen, den ena om framtid och visioner, den andra om EU:s klimatprogram Fit for 55. Vilka utmaningar står vi inför och hur kan vi använda kunskapsbaserad utveckling för att lösa dem? Först att svara var Andreas Carlson, Sveriges infrastruktur- och bostadsminister. Han betonade ett holistiskt förhållningssätt, där trafikslagen inte ska konkurrera utan komplettera varandra – intermodalitet för ökad tillgänglighet och effektivitet. På frågan om vilka satsningar som behöver prioriteras hade han ett tydligt svar:
– Det handlar om underhåll, underhåll och underhåll, sade Andreas Carlson som också valde att lyfta fram forskningen om trafiksäkerhet och speciellt en person, VTI:s professor Astrid Linder.
– Hon är mer internationellt känd än nationellt för sitt arbete med den första kvinnliga krockdockan och en av 100 mest inflytelserika personer enligt BBC, sade han.
Andra konferensdagen inleddes med sessionen Fit for 55 i praktiken. EU:s klimatlag fastställer att unionens utsläpp ska minska med minst 55 procent till år 2030 och att EU ska uppnå klimatneutralitet senast år 2050. Hur påverkar det förutsättningarna för transportsektorn här och nu?
Huvudtalare var Victoria Wibeck, ledamot i Klimatpolitiska rådet och professor vid Linköpings universitet. Det behövs en accelererad klimatomställning och ett helhetsperspektiv som inbegriper såväl den politiska, praktiska som personliga sfären. I sin forskning har hon använt sig av gruppintervjuer med representanter för näringsliv, myndigheter och politiska organisationer. De lyfte fram behovet av ledarskap, långsiktighet och flexibilitet. Det finns behov av att öppna tankevärlden genom goda exempel och samhällsberättelser.
Det kommer att gå att klara EU:s klimatmål ansåg panelen med företrädare för olika delar av transportsektorn: Jenni Ranhagen, vd för Näringslivets transportråd, Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige, Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Sofia Hellberg, infrastruktur och kollektivtrafikchef i Västra Götalandsregionen. Men det kommer att kräva stora investeringar och stöd.
Läs mer om konferensen 17-18 januari i Linköping här: Flaggan i topp för Transportforum
Kontakter
Fredrik HellmanForskningsledare/ Projektledare Transportforum
Tel:013-20 42 77fredrik.hellman@vti.seBilder




VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum