Resan bokas närmare inpå avresa

När januari sveper in, accelererar reslusten och nu bokas det flest resor på hela året. Från spännande sport- och påsklov till längtade sommarsemestrar och spontana weekendresor. Just nu ger även hela branschen, från flyg, charter och kryssningar massor av rabatter och bra erbjudanden.

- Tidigare, innan pandemin, var det mest sommarresor som bokades i januari. De senaste åren har vi dock sett en förskjutning mot ett mer avvaktande bokningsmönster där vi hellre väntar med bokningen till närmare inpå avresan. Den trenden gäller även 2024, säger Katja Stellmo, Produktchef på Ticket Privatresor.

Av de resor som bokats hos Ticket under perioden 1 - 18 januari 2024 har hela 71 procent avresa till och med april, medan 26 procent har avresor under perioden maj - september. Det ligger på samma nivå som förra året. Kunder som bokar sina resor i butik har ofta en längre planeringshorisont än de som bokar sina resor online, men även för dessa kunder ökar antalet bokningar närmare inpå avresa. 63 procent av bokningarna i butik har avresa innan slutet av april 2024, vilket är samma som 2023. För kunder bokat online är 74 procent av avresorna innan maj 2024 – det är 1 procentenhet lägre än i fjol.

Låga flygpriser och ett stort utbud på resor gör att det bästa tillfället att boka en utlandsresa är just nu. Både charter- och flygbolagen har många kampanjer i januari som ger möjlighet att säkra en semesterresa till ett bra pris. Flygbolagens priser stiger ju närmare inpå avresa bokningen sker och charterbolagens bästa hotell, bästa flygtiderna och bästa hotellrummen bokas upp tidigt.

- Möjligheten till bra priser gäller framför allt för sommarresor eftersom man kan utnyttja charter- och flygbolagens boka tidigt-rabatter och dessutom har man stor tillgång till de bästa flygtiderna och hotellen, säger Katja Stellmo.

Tips innan du bokar din resa

Genom att vara flexibel med datum och destination kan du spara tusenlappar på din resa. Lördagar är generellt sett en populär avresedag, så jämför med att till exempel resa på tisdag i stället. Jämför även priserna på färdigpaketerade resor med skräddarsydda resor där flyg och hotell sätts ihop separat. Kom ihåg att det smartaste är att boka en paketresa, för då har du helt andra rättigheter om något skulle hända.

Dessa destinationer bokar vi nu i januari månad:

1. Gran Canaria (1)
  2. Malaga (2)
  3. Alicante (5)
  4. Bangkok (6)
  5. Palma de Mallorca (3)
  6. London (4)
  7. Barcelona (8)
  8. Rom (ny)
  9. Teneriffa (10)
  10. Phuket (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade 1/1 – 18/1 2024. Talen i parentes är för 2023.