Upptäckarlusten stiger hos svenskarna – allt fler vill besöka nya resmål

Sol- och badresor ligger svenskarna varmt om hjärtat, och den viktigaste orsaken till att resa utomlands är för att få sol och värme. Sedan pandemin har svenskarna prioriterat välbekanta resmål till förmån att upptäcka nytt, en trend som nu ses mattas av. Att upptäcka nya resmål hamnar i år nummer två på listan över de viktigaste anledningarna till att resa utomlands, jämfört med en fjärdeplats 2023. Detta enligt Tickets SIFO-undersökning.

– Förra året såg vi en tydlig trend i att välja ”säkra kort”, resmål man varit på tidigare som inte bjuder på några större överraskningar. Efter pandemin var vi trötta på just överraskningar – vi ville veta vad vi skulle få ut av vår resa. Nu ser vi dock att upptäckarlusten börjar väckas till liv igen, säger Sofia Eddelid, PR och kommunikationsansvarig på Ticket.

Restrycket är fortsatt högt, där många nu har hunnit genomföra en eller flera resor sedan pandemin. Svenskarna börjar känna sig varma i kläderna vad gäller resande, och vågar därmed testa nya destinationer igen. Smidigt och tryggt är fortfarande prioriterat när det kommer till resande för svenskarna, men när de klassiska destinationerna bockats av styrs blicken mot de lite mindre semestermålen som inte hunnit besökas än.

– En trend som bubblade innan pandemin och som vi nu börjar skönja igen är ”second cities”, alltså den näst största staden i ett land. Vi börjar alltmer leta efter det autentiska, medan vi 2023 mest var glada bara vi kom utomlands och fick ligga i en solstol, säger Sofia Eddelid.

Trots viljan att upptäcka nytt är det inte en framfart av långväga, exotiska äventyrsresor som kommer sätta tonen för 2024, utan snarare nya resmål i ett välbekant land. Milano, München, Lissabon och Barcelona är exempel på destinationer som fått ett uppsving och visar på stora bokningsökningar i år. En orolig omvärld och en ansträngd ekonomi bidrar även det till att svenskarna prioriterar närliggande destinationer med smidiga anslutningar.

Ladda ned bild
München som resmål ökar i popularitet
Ladda ned bild
Svensks resenärer längtar alltmer efter att upptäcka nya destinationer
Ladda ned bild

Sommarens hetaste citydestinationer – ökade bokningar till europeiska storstäder5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sommarsemestrarna står för dörren, och trycket på resor är högt. Sol- och badresor ligger alltid varmt om svenskarnas hjärtan under sommarmånaderna – men även sommar i storstäder lockar. Bokningar till storstäder mellan juni-augusti har ökat med 9 procent jämfört med samma period 2023, där destinationer som erbjuder både storstadspuls och strandliv toppar listan. Detta enligt färsk statistik från resebyrån Ticket.

Mest populära sommarresorna – hit reser svenskarna29.5.2024 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Sommarens semesterresor domineras av resmål runt Medelhavet, där Spanien är i spetsen med både Malaga, Palma och Alicante. Restrycket är fortsatt starkt, där sommarens bokningar har ökat med 10 procent jämfört med samma period förra året. Topplistan domineras helt av europeiska resmål, vilket talar för att trenden med närliggande resmål håller i sig. Detta visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Ökat resande under lågsäsong – svenskarna blickar bortom sommarresorna13.5.2024 10:23:16 CEST | Pressmeddelande

Reslusten är hög bland svenskarna och 55 procent uppger att de kommer resa utomlands på semester i år, jämfört med de 48 procent som gjorde en utlandsresa förra året. I år är det dock 38 procent som tänker förlägga semesterresan under sommaren, jämfört med 43 procent förra året och 56 procent innan pandemin, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning. Detta tyder på ett ökat resande utanför högsäsong, och visar på en pågående trend att i större grad sprida ut resandet över året.