Schibsted lanserar auktionssajt – vill få bilhandlare att buda på din bil
Schibsted, som äger Blocket, Sveriges största marknadsplats för begagnade bilar, vill erbjuda fler sätt att sälja sin bil. Därför lanseras nu Wheelaway – en sajt där privatpersoner auktionerar ut sin bil till bilhandlare.

Intresset för nya sätt att köpa, sälja och ha tillgång till bil har exploderat de senaste åren, och intresset för smidiga sätt att sälja sin bil är stort. Därför lanserar Schibsted nu den digitala bilförsäljningstjänsten och auktionssajten Wheelaway.
Genom Wheelaway kan privatpersoner sälja sina bilar direkt till en bilhandlare genom en auktion på nätet. För privatpersoner är det ett tryggt och smidigt sätt att sälja sin bil utan att behöva träffa flera olika potentiella köpare. Och för bilhandlare är det ett enkelt och effektivt sätt att få tag på bilar som man sedan kan sälja vidare.
Redan idag köps en betydande andel av de bilar som privatpersoner säljer på Blocket av bilhandlare, och bilhandlare lägger mycket tid och resurser på att hitta bilar och kontakta enskilda privatpersoner.
Genom att lansera Wheelaway ser Schibsted därför tydliga synergier med Blockets nuvarande erbjudande, där Wheelaway ska fungera som en trygg och smidig mellanhand för att spara både tid och resurser.
– I spåren av den svaga kronan och ökad export har många bilhandlare numera svårt att få tag på begagnade bilar. Därför är vi extra glada över att kunna erbjuda en tjänst som hjälper dem att säkra tillgången till attraktiva bilar, samtidigt som vi underlättar för de privatpersoner som vill bli av med sin bil på ett tryggt och smidigt sätt, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.
För privatpersoner är det gratis att auktionera ut sin bil via Wheelaway, istället betalar bilhandlaren som köper bilen en avgift beroende på bilens värde.
– Vi ser hur allt fler privatpersoner söker nya vägar för att sälja sin bil och med Wheelaway kan säljare effektivt matchas med hundratals bilhandlare. Vi är stolta att i samarbete med Blocket nu få möjligheten att hjälpa fler svenskar till en snabb, smidig och enkel bilförsäljning samtidigt som vi effektiviserar bilhandlarnas inköp, säger John Skantze, Country Manager på Wheelaway.
Tjänsten lanserades i Finland 2018, då under namnet AutoVex och där har den blivit en succé. Schibsted är delägare även i AutoVex, och under de senaste två åren har det sålts bilar till ett värde av nästan fem miljarder kronor via AutoVex.
För mer information besök www.wheelaway.se
För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta:
Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket. Telefon: 073-866 63 15. E-post: Ebba.Rosencrantz@schibsted.com
Nyckelord
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum