Lars Rohde föreslås som ny styrelseordförande i Alecta

Den tidigare danske riksbankschefen Lars Rohde (f 1954) föreslås av Alectas beredningsnämnd (valberedning) att vid ett extra Överstyrelsemöte i februari väljas till ny styrelseordförande för Alecta.

Lars Rohde

Lars Rohde var under perioden 2013 – 2023 dansk riksbankschef och har tidigare varit VD för danska pensionsbolaget ATP 1998-2013,

- Lars Rohde har med sin bakgrund som riksbankschef under tio år och VD för pensionsbolaget ATP under femton år en unik bakgrund och erfarenhet för att nu leda Alectas styrelse, säger Beredningsnämndens ordförande Kenneth Bengtsson. Lars Rohde har den trygga personlighet och djupa erfarenhet som Alecta nu behöver för att fortsätta återställa förtroendet. Lars Rohde har inte verkat i Sverige tidigare och det är någonting nytt för en styrelseordförande i Alecta. Hans kompetens, erfarenhet och personlighet är av den kalibern att vi känner oss trygga med detta förslag, säger Kenneth Bengtsson.

Lars Rohde säger i en kommentar:

- Alecta är ett av Europas största pensionsbolag med en imponerande historik och en unik roll i det svenska, partsbaserade trygghetssystemet. Samtidigt är Alecta på väg ur en allvarlig kris, som skadat varumärke och tilltro. Jag har sett att Alectas styrelse och nya ledning vidtagit viktiga och nödvändiga steg för att komma tillrätta med detta. Om jag blir vald blir min främsta uppgift att bidra till Alectas återhämtning och stödja ledningen i detta arbete.

Beredningsnämnden kallar till ett extra Överstyrelsemöte den 6 februari för att välja ny styrelseordförande. Ordinarie Överstyrelsemöte är sedan den 25 april. Beredningsnämndens förslag är villkorat av sedvanlig prövning av Finansinspektionen.

Kallelse till extra Överstyrelsemöte och anmälningsformulär för kunder som vill deltaga finns på Alecta.se, se länklista.

Lars Rohde

Länkar

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,8 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.