Branschen backar, men ProAd fortsätter att öka – når ny rekordomsättning

Malmöbaserade medie- och influencer marketingbyrån ProAd fortsätter att öka. Med en omsättning på drygt 62 miljoner kronor för 2023, en ökning med åtta procent jämfört med föregående år, och ett preliminärt rörelseresultat på 1,5 miljoner trotsar ProAd den negativa utvecklingen inom branschen som under samma period minskat med i genomsnitt över sex procent.

Magnus Noord, VD ProAd och Camilla Hamid

Ökningen tillskrivs till stor del de många strategiska investeringar och satsningar som gjorts under tidigare år. Bland dessa investeringar syns sammanslagningen med annonsbolaget Yield, satsning på webbhandelslösning och white labels-lösningar samt influencer marketing-eventet IM Expo – samtliga initiativ som positionerat ProAd och lett till högre omsättning, en långsiktig tillväxt och en genomgående starkare marknadsposition.

- Vi ser nu med facit i hand att vår strategi har varit helt rätt, även om det kortsiktigt inneburit en viss påverkan på vårt resultat. Vi är övertygade om att de initiativ och satsningar vi genomfört kommer att fortsätta generera positiva resultat även kommande år och etablera ProAd som en ledande aktör på marknaden, säger Magnus Noord, VD ProAd.

Under 2023 har ProAd slutit avtal med flertalet nya kunder, däribland Arla, och även breddat sina influencersamarbeten. Satsningen med en av deras mest framgångsrika influencers Camilla Hamid utökades under det gångna året, något som tog sig form i en produktlinje av personligt utformade köksredskap – en kollektion som kommer att bli än större under 2024. Även matinfluencern Helan Shabani, känd främst från TikTok och Instagram, som också ingår i ProAds stall av influencers kommer under det kommande året att få en egen kollektion.

Nära samarbete och det personliga mötet avgörande
ProAds plan för 2024 och framåt är att fortsätta satsa på initiativ för att stärka och växa bolaget, bland annat kommer influencer marketing-eventet IM Expo att bli ännu större. Man kommer även att erbjuda USG, User Generated Content, i större utsträckning samt arbeta ännu närmre företag såväl som kreatörer för att hjälpa dem växa och få in större affärer. Just att arbeta nära kunder och företag menar Magnus Noord på många sätt varit en avgörande faktor till bolagets ökade tillväxt:

- Vi har en unik affärsmodell med fokus på relationsbyggande försäljning genom det personliga mötet och att skapa och vårda långsiktiga relationer. Det är något som vi ser att många aktörer i branschen vänder sig bort från och istället väljer att satsa på automatiserade processer. För oss är det dock tydligt att den personliga interaktionen och ett nära samarbete är viktigare idag än någonsin, säger Magnus Noord.

Magnus Noord, VD ProAd
Ladda ned bild

ProAd Sweden AB grundades i Malmö år 2006 och erbjuder cross-media med bred variation inom digital annonsering med fokus på kvalité och professionalitet. Vi är medlemmar i IAB, Interactive Advertising Bureau – världens ledande branchorganisation för digital och interaktiv marknadsföring och är certifierade enligt deras Gold Standard. För mer information, se www.proad.se

Följ ProAd

Senaste pressmeddelandena från ProAd

ProAd lanserar marknadsplats för influencers2.11.2022 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Gasellföretaget ProAd fortsätter att utöka sin verksamhet och lanserar nu en marknadsplats för sina profiler. Marknadsplatsen fungerar som en integrerad e-handelslösning och förlängning av influencerns hemsida och ger ProAds profiler möjlighet att nå ut med sina produkter direkt till sina målgrupper. Först ut är Camilla Hamid som nyligen lanserat en doseringstratt avsedd för bakning och matlagning och vars kollektion inom kort kommer att kompletteras med ytterligare produkter

Camilla Hamid lanserar kollektion av produkter för bakning och matlagning – första släppet specialdesignad doseringstratt19.10.2022 13:04:03 CEST | Pressmeddelande

Receptkreatör, influencer, matlagningsprofil, TV-stjärna, författare, hemkunskapslärare och podd-profil, bland annat - Camilla Hamid har onekligen många strängar på sin lyra. Nu adderar hon ännu en titel och lanserar en specialdesignad doseringstratt avsedd för att underlätta vid bakning och matlagning. Doseringstratten, som är i tillverkad i rostfritt stål med avtagbart trähandtag som pryds av Camilla Hamids signatur, är den första produkten i en kommande kollektion och säljs exklusivt via hennes prisbelönta blogg My Kitchen Stories.