Claes Malmberg blir korvkung i sommar

Just nu högaktuell som godhjärtad polis i ”Knyckertz och snutjakten”, i landets biosalonger. I sommar gör Claes Malmberg entré på Vallarnas Friluftsteater.
– En lokal korvhandlare uppfinner ett recept, som får folk att bli vilda av hunger, säger Claes. Premiär 30 juni för ”Korvfabrikören” på Vallarna i Falkenberg.

Korvfabrikören, Vallarnas friluftsteater. Foto: Bosse Håkansson

Handlingen utspelar sig efter andra världskrigets slut. Framtidsanda råder i Falkenberg. Korvfabrikör Julius Augustsson (Claes Malmberg) uppfinner ett innovativt korvrecept. Både Bullens pilsnerkorv och den tidstypiska ”en slang med sidovagn och halka” (korv med bröd och senap) kan känna sig hotade, när den moderna nyheten ”pepparkorv” gör succé.

Augustssons Korvfabrik firar helt plötsligt stora triumfer och i centrum står korvhandlaren och hans snofsiga fru Tuttan Augustsson (Jessica Heribertsson). Hur gick det till?
Hela samhället ser med förvåning och beundran på den framgångsrike korv-direktören och hans hustru. Men i bakgrunden märks både avundsjuka, rivalitet och en slug recepttjuv.

Direktören får anonyma utpressningsbrev som hotar avslöja den hemliga ingrediensen - just när han bestämt sig för att leva livets glada dagar på Rivieran.
Samtidigt har korvfabrikens förman (Mikael Risebeck) en tendens till att bli både fumlig och berusad, när produktionstakten ständigt måste ökas.

En slug recepttjuv (Alexander Korenado), en misstänksam major (Pär Nymark), en nyfiken hushållerska (Jeanette Capocci) och en rörig kamrer (Jojje Jönsson) bidrar alla till att både finanser och korvproduktion hotas.
Korvdirektörens unga döttrar Nora och Ditte, spelade av Linnéa Lexfors och Jennie Rosengren, ser däremot humor i det mesta när korvkriget bryter ut.

Annika Andersson är i princip uppvuxen på Vallarnas scen, men i sommar byter hon sida.
- Jag vill arbeta bakom kulisserna, som assistent till regissören och verkligen få påverka hela föreställningen, på ett nytt sätt. Det faktum att det utmanar mig rejält, är anledningen till att jag vill testa det. Jag ser fram emot att få jobba ihop med begåvade Niklas Holtne, säger Annika.

Rollista:

Claes Malmberg - Korvfabrikör Julius Augustsson

Jessica Heribertsson - Tuttan Augustsson

Jojje Jönsson - Kamrer Putte Lundström

Jeanette Capocci - Hushållerskan Berta Karlsson

Mikael Riesebeck - Förman Alvin Bergman

Linnéa Lexfors - Nora Augustsson (äldre dottern)

Jennie Rosengren – Ditte Augustsson (yngre dottern)

Alexander Korenado - Korvspionen Rutger

Pär Nymark - Major Håård

Manus: Niklas Holtne och Håkan Klamas

Regi: Niklas Holtne

Regiassistent: Annika Andersson

Exekutiv producent: Janne Andersson

Producent: Leif Gabrielsson

Biljetterna till Korbvfabrikören släpps 27 februari kl 10:00 på Showtic.se

2Entertain part of Moment Group

Pressansvarig: Magnus Stråberg, 0705-16 60 90, magnus@straberg.se

Foto: Bosse Håkansson

Prisbelönta historien om Dreamgirls blir musikal på China Teatern i Stockholm13.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den hyllade musikalen om Dreamgirls kommer för första gången att sättas upp som musikal i Norden. Dreamgirls – The Musical har spelats för fulla hus på såväl Broadway som i West End samt filmatiserats 2006 med bland andra Beyoncé Knowles, Jennifer Hudson och Eddie Murphy i huvudrollerna. Dreamgirls - The Musical bjuder på en gripande resa fylld av drömmar, kärlek, vänskap och svek i regi av en av landets mest hyllade regissörer, Edward af Sillén med svensk översättning av Calle Norlén. Premiär 12 september 2024 på China Teatern i Stockholm.

SLiCE - Ping. Pong. Pizza. Öppnar i Göteborg & Malmö i vår!15.2.2024 14:22:22 CET | Pressmeddelande

Pingis har alltid legat Sverige varmt om hjärtat. En ofattbar mängd vunna mästerskap genom åren har skapat pingislegender och cementerat Sverige på den internationella pingiskartan. Vi vill plocka upp stafettpinnen. Eller pingisracketen om vi ska vara noga. Vi vill göra pingis tillgängligt för alla, och hålla det på en nivå som bjuder in till lek eller allvar, själv eller i grupp, dag eller kväll. Det ska bara vara att plocka upp ett racket och serva. Eller ta ett par pizzaslices, en kall öl och bara kolla på.