Skilj fakta från “fake news” med Kodjo Akolor i Vem ska jag tro på?
I UR:s nya programserie Vem ska jag tro på? får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap.
– Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.
Premiär den 28 februari klockan 21.30 i SVT1 och på UR Play.

I sex avsnitt undersöker Kodjo Akolor mekanismerna bakom desinformation, konspirationsteorier, mediedrev, yttrandefrihet, influencer-reklam och techjättarnas dagliga inverkan på oss. Under seriens gång träffar vi experter och kända ansikten som Emma Frans, Jenny Strömstedt, Ina Lundström, Karin Pettersson, Paulina Modlitba, Kent Werne, Abbie Richards, Andreas Önnefors, Jeanette Fors-Andrée och Amina Manzoor som hjälper oss att förstå hur våra medievanor påverkar våra inre och yttre liv – och hur vi kan hantera det.
– Jag kan själv känna att det kan vara svårt att ha koll på vad som är sant och inte. Men efter att ha pratat med våra experter så är det lättare att ha en hälsosam skepsis till det man läser. Framförallt det som dyker upp i flödet, säger Kodjo Akolor.
I Vem ska jag tro på? får vi även möta människor som drabbats av desinformationskampanjer, övertygats av konspirationsteorier och stått på båda sidor av mediedrev. Bl.a. träffar vi familjen Valencia som hamnade mitt i stormens öga när socialtjänsten anklagades för att kidnappa barn. Journalisten Janne Josefsson berättar hur han i sin yrkesroll på Uppdrag Granskning hoppades åstadkomma drev och hur dåligt han mådde när han själv drabbades. I avsnittet om yttrandefrihet träffar Kodjo advokaten Ängla Pändel och diskuterar var gränsen för yttrandefrihet går – inte minst på nätet.
– Jag kan tycka att de flesta har koll på vad som inte är ok att säga, men det kan vara knepigt att veta vad som gäller när man blir utsatt för näthat. Detta och mycket mer kommer serien att handla om. Målet är att berika tittarnas kunskap kring de frågor som vi lyfter på ett intressant och roligt sätt så att vi alla kan vara än mer kunniga kring ämnena, säger Kodjo Akolor.
Information om Vem ska jag tro på?
Programserien har tagits fram av UR tillsammans med produktionsbolaget Brand New Content. Avsnitten sänds onsdagar 21.30 i SVT1 med start den 28 februari. Samtliga avsnitt finns tillgängliga på UR Play fr.o.m samma datum.
Avsnitt 1: Desinformation (28/2)
Avsnitt 2: Konspirationsteorier (6/3)
Avsnitt 3: Yttrandefrihet (13/3)
Avsnitt 4: Drev (20/3)
Avsnitt 5: Techjättar (27/3)
Avsnitt 6: Influencers (3/4)
Om UR:s satsning på mediekunnighet
I UR:s uppdrag ingår att bidra till att lösa viktiga samhällsutmaningar. En av de samhällsutmaningar UR fokuserar på att vara med och lösa är ökad mediekunnighet. I ett samhälle där allt fler aktiviteter och diskussioner sker digitalt är mediekunnighet väsentligt för att både kunna navigera i vardagen och att själv kunna uttrycka sig genom att skapa innehåll i olika medier. Ett inkluderande, demokratiskt samhälle bygger på välinformerade, engagerade, reflekterande, kompetenta och medvetna medborgare. UR har under de senaste åren gjort flera produktioner inom ämnet mediekunnighet såsom Seniorsurfarna, Hjärta & Hjärna, Algoritmen, Vår digitala planet och Källkoll.
För mer information, intervjuförfrågningar och förhandstitt, vänligen kontakta pressansvarig på UR.
Nyckelord
Kontakter
Joakim OhlssonPressansvarig - frågor om program och intervjuer
Tel:+46 73 368 62 25Joakim.Ohlsson@ur.seBilder






Länkar
Om UR
UR är ett public service-bolag som producerar och sänder radio, tv och webb som består av starka berättelser, engagerande kunskap och nya perspektiv. Vårt uppdrag är att ta fram utbildnings- och folkbildningsprogram som breddar, förstärker och kompletterar andras utbildningsinsatser.
På UR Play finns allt innehåll från UR att ta del av, när som helst och under lång tid efter sändning. Många av UR:s program sänds även i Sveriges Radios och SVT:s kanaler samt i Kunskapskanalen, som UR driver tillsammans med SVT.
Följ UR
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från UR
Magnus Aspegren vald till ny ledamot i UR:s styrelse25.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vid en extra bolagsstämma måndagen den 24 november valdes Magnus Aspegren, Regional utvecklingsdirektör i Region Jämtland Härjedalen, till ny ledamot i UR:s styrelse.
”En odödlig vänskap” av Cecilia Lidbeck vinner Barnradions bokpris 20252.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
En odödlig vänskap, skriven av Cecilia Lidbeck, är utsedd till årets bästa svenska bok för 9–12-åringar. Juryn, som består av fem elever i årskurs fem och sex från Möllevångsskolan i Malmö, fastnade särskilt för hur boken behandlar frågor om fri vilja i relation till AI och programmering – samt de starka känslor boken väckte.
Dicklit utforskar manlighet genom litteraturen30.10.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
UR fortsätter med sin satsning på mäns läsning. I nya podden Dicklit läser kulturjournalisten Eric Schüldt och manusförfattaren Jonas Åhlund litterära klassiker med manliga huvudpersoner. Tillsammans undersöker de vad böckerna har att säga om manlighet – och få fler män att hitta till litteraturen.
Apelgrens och Mannheimer tar sig an svenskarnas AI-frågor i Folkets AI13.10.2025 10:28:42 CEST | Pressmeddelande
Måste man förstå AI? Och vad ska vi ha det till egentligen? I programserien Folkets AI ger sig Anna Mannheimer, Peter Apelgren och Hector Apelgren ut på en resa genom AI-Sverige för att hjälpa både sig själva och tittarna att reda i frågorna om framtidens teknik. – AI är ju överallt men vad gör den egentligen för nytta? Det ville vi ta reda på, säger Anna Mannheimer.
UR prisat i Prix Europa10.10.2025 20:45:31 CEST | Pressmeddelande
UR har belönats i den internationella tävlingen Prix Europa. Influencerbarnet tog hem förstapris i kategorin Audio Fiction.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum