Byggföretagen

"Bolånetaket har stoppat många som vill köpa bostad"

Regeringen har beslutat om ett uppdrag till Finansinspektionen att ta ställning till om bolånetaket ska höjas från 85 till 90 procent. Byggföretagen har länge drivit frågan om att höja bolånetaket.

Anna Broman, näringspolitisk expert, Byggföretagen.

- Vi vet att bolånetaket har stoppat många som vill köpa en bostad, inte minst unga som vill etablera sig i starka arbetsmarknadsregioner, men saknar kontakter, kötid och kapital. Om Finansinspektionen landar i att höja bolånetaket vore det ett viktigt besked, som sänker tröskeln in på bostadsmarknaden, säger Anna Broman, näringspolitisk expert på Byggföretagen.

Dagens besked innebär också ett nedtrappat ränteavdrag för lån utan säkerhet. Sådana lån används ofta av personer som saknar 15 procents kontantinsats för att kunna köpa en bostad.

- Det är skillnad på bra och dåliga lån. Men för många unga som har svårt att få ihop en insats är blancolån enda lösningen. För dem blir det dyrare att ta sig in på den ägda marknaden – särskilt om Finansinspektionen tvekar att höja bolånetaket, säger Fredrik Isaksson, chefekonom på Byggföretagen.

Byggföretagen anser att uppdraget hade kunnat vara bredare och att man mer förutsättningslöst kunnat titta på en ännu större höjning av bolånetaket, givet den avtrappning av ränteavdrag för lån utan säkerhet som nu görs.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Följ Byggföretagen

Senaste pressmeddelandena från Byggföretagen

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.