Urstarkt år för UR – slår rekord i antalet användare

Skolan har stora utmaningar och desinformationen ökar i samhället. Då slår UR Play nytt rekord i både användning och strömstarter med en ökning på 10 respektive 11 procent.

– Vi ser att behoven i omvärlden ökar. Utifrån detta är det glädjande att UR kan vara med och göra skillnad, säger VD Kalle Sandhammar

Kalle Sandhammar, VD på UR. Foto: José Calvente

Den Pisa-mätning som presenterades i början av december 2023 visade på sjunkande resultat för svenska skolelever, samtidigt som skolvärlden brottas med utmaningar som ökad ojämlikhet och brist på behöriga lärare. Parallellt har ett turbulent världsläge skapat ett ökat intresse hos allmänheten på faktagranskad journalistik.

– Ökningen är en kombination av ett skarpt utbud och att vi adresserar ett stort behov från lärare och allmänhet. Vi ser i våra kontakter med lärare en ökande efterfrågan på program som hjälper till med samhällsaktuella frågor i klassrummen, säger programchef Margaretha Eriksson

Nya rekordnivåer för UR Play under 2023

UR producerar årligen cirka 150 program för skolan och allmänheten. Under november månad hade urplay.se drygt 900 000 användare, vilket var årets toppnotering och en ökning med 38 procent jämfört med samma månad 2022. Antalet användare i iOS och Android ökade med 19 respektive 24 procent under november månad jämfört med föregående år. Totalt sett ökade antalet användare med 10 procent och antalet strömstarter med 11 procent under perioden januari till december 2023 jämfört med motsvarande period 2022. Från 2019 tills idag har strömstarterna på UR Play mer än fördubblats.

– Uppgången rimmar väl med UR:s särskilda uppdrag gällande utbildning och folkbildning. Kunskap och bildning är en nyckel, oavsett om det gäller språk, faktaresistens eller att kunna se igenom desinformation. Därför är det på alla sätt glädjande att konstatera att UR kommer till ökad användning, säger Kalle Sandhammar

Under 2024 kommer UR lansera ett flertal nya format utifrån de kunskapsbehov som finns. Bland annat väntar en satsning på mer aktuella samhällsprogram för skolan samt ett fokus på ung folkbildning.

– Jag vill inte avslöja för mycket här och nu, men vi förbereder ett antal nya format för UR som kommer att svara mot den efterfrågan som både skolan och samhället i stort har – ett ökat behov av kunskap i en turbulent värld, säger Kalle Sandhammar

UR Play finns tillgängligt på webben, som app för Android och iOS, samt för Apple TV:s senare generationer.

Kalle Sandhammar, VD på UR.
Margaretha Eriksson, Programchef på UR.