Sveriges protest avslås

Det europeiska handbollsförbundets disciplinnämnd beslutade sig för att avslå Sveriges protest från semifinalavgörandet mot Frankrike.

Foto: Bildbyrån

Domarna valde att inte använda videorepristekniken trots att det var ett matchavgörande ögonblick under de sista 30 sekunderna, vilket Sverige tydligt protesterade emot.
– Vi förstod att chanserna till att få igenom protesten var små, men ville ändå tydligt visa var vi står när det gäller fair play, säger Hanna Fogelström, landslagschef.
Sverige har en möjlighet att överklaga beslutet till en högre instans, något som inte kommer att ske.
Istället kommer frågan lyftas i annat forum.
– Vi kommer inte överklaga detta beslut, då vi bedömer att det i dagens regelverk saknas saklig grund. Vi kommer dock ta detta vidare efter mästerskapet och göra en officiell skrivelse till EHF för att få till en ändring av reglerna så att de blir mer tydliga och hjälper handbollen bli ännu bättre. Vi behöver vara tydliga med att vi inte tänker acceptera det här i framtiden, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 24 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. 2022 vann herrlandslaget EM-guld för första gången på 20 år.

Damernas OS-trupp uttagen4.6.2024 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

Sommarens stora handbollsäventyr närmar sig och i dag har 17 svenska damspelare fått besked att de ska till Paris i sommar. 14 av dem får skrivas in i truppen medan tre initialt är reserver på plats. – Vi känner oss trygga med vår trupp som kan ge oss verktyg att förändra matchbilder både offensivt och defensivt, samtidigt som den innehåller en hel del rutin med spelare som deltagit i OS tidigare, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

Sverige mot världsmästaren i Linköping13.5.2024 11:51:42 CEST | Pressmeddelande

Herrlandslagets första hemmamatch nästa säsong spelas i Linköping den 10 november. Sverige ställs mot tuffast möjliga motstånd i den andra omgången av EHF Euro Cup i form av Danmark. – Fantastiskt roligt att få komma tillbaka till Linköping och spela. Danmark har tre VM-guld i rad, så det är verkligen en tuff motståndare, säger östgöten Felix Claar som blev åttamålsskytt och var bäst på planen när Sverige senast var spelade i Linköping och i går utsågs till årets spelare i svensk handboll.