Herrlandslagets trupp till EM-kvalet uttagen

Efter ett historiskt VM-kval och OS-kval, är det nu dags för Sveriges herrlandslag att ta sig an nästa utmaning; EM-kvalet med slutdestination EuroBasket 2025, som inleds på hemmaplan i Göteborg. Förbundscoacherna har tagit ut 15 spelare till bruttotruppen som samlas inför kvalmatcherna 22 och 25 februari mot Bulgarien och Montenegro.

EM-kvalpremiären mot Bulgarien i Partille Arena, den första herrlandskampen i Göteborg på 26 år, har varit slutsåld i månader och herrlandslaget vill fortsätta bygga på momentum från VM- och OS-kvalen, där meriterande segrar och flera spelare har tagit kliv i sin utveckling.

- Som vi har väntat. Äntligen drar EM-kvalet igång med två spännande matcher mot Bulgarien hemma och Montenegro borta. Vi är laddade för att ta oss an dessa matcher på bästa sätt, säger Lars Johansson, sportchef på Svenska Basketbollförbundet.

- Vi har samlat ett starkt lag med mycket värdefull erfarenhet från senaste två årens VM-kval. Nu skall laget formas för att vara redo att åter prestera på hög nivå i dessa matcher.

Den kallade truppen innehåller stommen av spelare som utgjort herrlandslaget de senaste fem åren, tillsammans med spelare som gjort avtryck under förra årets kvalperioder.

I fredags kom beskedet att Ludvig Håkanson skadat sig i UCAM Murcias senaste Champions League-match, en stukad fotled. Trots det är han med i bruttotruppen till första EM-kvalfönstret.

- Förbundscoacherna har varit i kontakt med ”Ludde” och beslutat att ta med honom i kallelsen, då det fortfarande finns en chans att han kan vara med om rehabiliteringen går bra. Om han inte är spelduglig kallar vi in reserv, men det meddelas i så fall vid ett senare tillfälle, förklarar Johansson.

Senast det svenska herrlandslaget spelade en landskamp i Göteborg var 25 februari 1998. 26 år senare sålde biljetterna till matchen mot Bulgarien nästa månad slut rekordsnabbt, och allt tyder på publikrekord i Partille Arena den 22 februari.

- Vi är förväntansfulla över att få spela landskamp på västkusten och Partille Arena. Att få visa upp oss för en ”ny publik” ger oss extra energi och vi hoppas på ett massivt publikstöd mot Bulgarien, säger Johansson.

Av de 15 kallade, tillgängliga spelarna kommer tolv spelare tas ut för att spela i respektive EM-kvalmatch mot Bulgarien och Montenegro.

Följande spelare är kallade till EM-kvalfönstret (19-25 februari)

Namn

Född

Längd

Pos.

A-landskamper

Moderklubb

Klubb 2023-2024

Denzel Andersson

1996

KFUM Hudiksvall

Bilbao (SPA)

Zaba Bangala

Fryshuset Basket

Feyenoord (NED)

Tobias Borg 1993 184 Guard 57 Södertälje BBK Andorra (SPA)
Christopher Czerapowicz 1991 199 Forward 37 Kvarnby BBK Andorra (SPA)

Viktor Gaddefors

1992

Uppsala Basket

San Giobbe (ITA)

Ludvig Håkanson 1996 187 Guard 54 Alvik Basket Murcia (SPA)

David Höök

Nässjö Basket

Alicante (SPA)

Olle Lundqvist 1999 200 Forward 3 Jämtland Basket Leyma Coruna (SPA)
Johan Löfberg 1995 200 Forward 21 Högsbo Basket Stade Rochelais (FRA)

Mattias Markusson

23 februari: Resdag till Montenegro
25 februari: EM-kval, 19.00, Montenegro-Sverige, Podgorica

Biljetter
Matchen mot Bulgarien 22 februari i Partille Arena är slutsåld, men SBBF kommer att försöka släppa fler biljetter närmare matchens datum. Håll utkik på Sweden Basketballs sociala medier för senaste

TV-sändningar
Båda EM-kvalmatcherna mot Bulgarien och Montenegro sänds på SVT & SVT Play.

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar kval till EM 2025, som kommer att spelas i Cypern, Finland, Polen och Lettland. 32 länder deltar i kvalet, uppdelade i åtta grupper med fyra lag i varje grupp. Herrlandslaget har lottats i grupp D, tillsammans med Tyskland, Montenegro och Bulgarien. EM-kvalet spelas under tre fönster (februari 2024, november 2024 och februari 2025), och de tre bäst placerade lagen från gruppen kvalificerar sig till EuroBasket 2025.

Ackreditering EM-kval
Det krävs ackreditering för att bevaka Sverige-Bulgarien på plats 22 februari (samt Montengro-Sverige 25 februari). Mediarepresentanter, journalister och fotografer gör sin ackrediteringsförfrågan via FIBA Media Portal, som ni hittar här.

Häng med på sociala medier!
Följ Sweden Basketball på sociala medier för allt det senaste om herrlandslaget inför och under EM-kvalet.

Instagram: @swe.basketball >>>
Facebook: Basketlandslagen >>>