Duellen – Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) på debatturné inför Europavalet

I Europavalet 2019 blev Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) Sveriges populäraste EU-politiker sett till antalet personkryss. Tomas Tobé var den mest kryssade kandidaten med över 150 000 personröster.  Inför årets Europaval ger sig Tobé och Bah Kuhnke ut på en gemensam debatturné. Debatterna kommer äga rum i följande städer och vara öppna för allmänheten: Uppsala, Gävle, Lund, Helsingborg, Göteborg, Borås, Västerås och Stockholm.

Tomas Tobé, toppkandidat för Moderaterna i Europavalet.

Inför Europavalet den 9 juni i år ger sig Moderaterna och Miljöpartiet ut på en gemensam debatturné, i syfte att öka valdeltagandet. Det handlar också om att svara på väljarnas frågor, publiken kommer att vara med och bestämma vilka ämnen som ska debatteras.

– Migration, brottsbekämpning och klimatpolitiken kommer vara viktiga i årets val. Det är också frågor där Moderaterna och Miljöpartiet står väldigt långt ifrån varandra. Genom att synliggöra tydliga skillnader hoppas vi att engagemanget för Europavalet kan stärkas och att valdeltagandet ökar. Väljarna ska också få svar på sina frågor och vara med och avgöra vilka frågor som ska debatteras, säger Tomas Tobé, Europaparlamentariker och Moderaternas toppkandidat i årets val.

– Nu ökar vi valrörelsepulsen. Ett starkt Europa behövs för att få ordning på samhällsproblemen och en röst på Moderaterna handlar om att maximera Sveriges inflytande i EU. Förra EU-valet blev en framgång och vi har en styrka i både kandidater och de sakfrågor väljarna prioriterar, säger Karin Juhlin, Moderaternas valledare i Europavalet.

Debatterna kommer att äga rum i följande städer: Uppsala, Gävle, Lund, Helsingborg, Göteborg, Borås, Västerås och Stockholm.

Exakta datum kommer att kommuniceras längre fram.

Om oss

Pressinbjudan: Moderaterna presenterar vallöften om företagande och tillväxt inför Europavalet27.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Måndag den 29 april presenterar Moderaternas toppkandidater Tomas Tobé och Jörgen Warborn partiets vallöften om företagande och tillväxt inför Europavalet. Att öka den ekonomiska tillväxten i Europa är en av Moderaternas högst prioriterade frågor under nästa mandatperiod i Europaparlamentet. Var: Moderaternas kansli i Göteborg, Otterhällegatan 2, Göteborg När: 29 april, klockan 10.15 Föranmälan görs till pressjour@moderaterna.se Presskontakt på plats: Carl Albinsson (se kontaktuppgifter nedan)