Soraya Hashim leder UR:s nya podd Fabriken

Fabriken är en ny podd i P1 från UR med programledaren Soraya Hashim och hennes sidekicks Johan T Karlsson, Karin Winther och Johannes Selåker. Varje vecka fördjupar de sig i aktuella ämnen kopplade till medier, kommunikation och digital utveckling, men det här är inte bara ett program om hur teknik och journalistik fungerar - utan handlar lika mycket om hur de påverkar oss i vår vardag.

Lyssna på premiäravsnittet på UR Play.

Soraya Hashim är programledare för Fabriken, en podd från UR.
Soraya Hashim är programledare för Fabriken, en podd från UR. Foto: José Calvente

–  De här ämnesområdena är så integrerade i vårt liv och har effekt på oss vare sig vi vill eller inte. Jag vill veta på vilket sätt de gör avtryck i vår självbild och våra relationer. Både det positiva och det negativa, säger Soraya Hashim.

Fabriken riktar sig till alla som är nyfikna på media, kommunikation och tech och hur utvecklingen inom dessa områden påverkar oss ur ett mänskligt perspektiv. På gästlistan står allt från filosofer och psykologer till säkerhetsexperter och innovatörer som bidrar med kunskap och sätter ämnet i kontext.

–  Det är intressant att lägga ett annat raster på de här frågorna, som så ofta hamnar i ettor och nollor, pengar eller Mark Zuckerberg. Jag tar gärna avstamp där, men om vi i stället börjar snacka om AI-flickvänner ur ett otrohetsperspektiv - då vaknar jag till! säger Soraya Hashim

Soraya Hashim är journalist och programledare med lång erfarenhet från mediabranschen och poddvärlden, senast som programledare för succépodden Sekter. Karin Winther är rådgivare inom digital kommunikation och föreläsare. Johannes Selåker är journalist och författare med bakgrund som bl.a. redaktionschef och nyhetschef på några av landets ledande mediehus. Johan T Karlsson är hyllad artist och musikproducent, även känd under artistnamnet Familjen. Producent för Fabriken är Emilie Ebbis Roslund och redaktör är Amalia Eklund

– Hur det kommer låta? Vi landar nog någonstans mellan Medierna och Filosofiska rummet, fast babbligare. Och även fritt fram att använda slang och att avbryta varandra. Hoppas inte P1-lyssnarna blir arga på oss! säger Emilie Roslund.

Premiär: Den 2/2 i P1 klockan 11.04 och på UR Play. Nytt avsnitt släpps varje fredag.

Om UR:s satsning på mediakunnighet
I UR:s uppdrag ingår att bidra till att lösa viktiga samhällsutmaningar. En av de samhällsutmaningar UR fokuserar på att vara med och lösa är ökad mediekunnighet. I ett samhälle där allt fler aktiviteter och diskussioner sker digitalt är mediekunnighet väsentligt för att både kunna navigera i vardagen och att själv kunna uttrycka sig genom att skapa innehåll i olika medier. Ett inkluderande, demokratiskt samhälle bygger på välinformerade, engagerade, reflekterande, kompetenta och medvetna medborgare. UR har under de senaste åren gjort flera produktioner inom ämnet mediekunnighet såsom Seniorsurfarna, Hjärta & Hjärna, Algoritmen, Vår digitala planet och Källkoll.

Fabriken – en podd från UR med Soraya Hashim som programledare.
Fabriken – en podd från UR med Soraya Hashim som programledare.