Aftonbladet värvar hyllade journalisten Emil Arvidson
Journalisten och författaren Emil Arvidson, som förra året utkom med hyllade reportageboken ”Svensk gangsterrap”, blir ny medarbetare i Aftonbladet. Han kommer med sina texter att röra sig över flera olika genrer och bevakningsområden, men också podda och medverka i tv.

Emil Arvidson har både djup och bredd, kombinerat med unika kunskaper om sitt bevakningsområde. Hans reportage, kommentarer och texter kan hittas både under vinjetterna nyheter, nöje och kultur – genrer som tidigare varit åtskilda men vars gränser blir allt mer rörliga.
– Emil har en lång bakgrund och ett unikt nätverk inom flera av Aftonbladets viktigaste bevakningsområden, som inte sällan möts eller flyter ihop med varandra: krim, nöje, kultur och socialreportage. Vi är väldigt glada att vi nu lyckats knyta Emil till oss, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Emil Arvidson, som närmast kommer från frilansuppdrag för Svenska Dagbladet, publicerar sin första text i Aftonbladet redan i dag.
– Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik. Men jag är också aningen nervös. Det är svårt att skildra den här världen på ett balanserat sätt. För att göra det behöver man röra sig mellan flera olika sorters journalistik samtidigt, säger Emil Arvidson.
Aftonbladet har de senaste åren, parallellt med satsningar på live, video och podd, lagt stor vikt vid att också utveckla den klassiska och berättande nyhetsjournalistiken, med tunga profilrekryteringar som Andreas Cervenka, Nicklas Hermansson, Magnus Falkehed, Niclas Hammarström, Fredrik Björkman, Irena Pozar och Daniel ”Disco” Kristoffersson. Två år i rad har tidningen tilldelats stora journalistpriset i kategorin Årets Röst, förra året också Årets Avslöjande.
– Med Emil Arvidson lägger vi till ännu en uppskattad röst, som kommer att bidra till att göra Aftonbladet till en ännu mer angelägen nyhetsdestination, säger Martin Schori.
Emil Arvidsons premiärtext finns här: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ab6XQ5
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Emil Arvidson, skribent, Aftonbladet. E-post: emil.arvidson@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum