Aftonbladet värvar hyllade journalisten Emil Arvidson
Journalisten och författaren Emil Arvidson, som förra året utkom med hyllade reportageboken ”Svensk gangsterrap”, blir ny medarbetare i Aftonbladet. Han kommer med sina texter att röra sig över flera olika genrer och bevakningsområden, men också podda och medverka i tv.

Emil Arvidson har både djup och bredd, kombinerat med unika kunskaper om sitt bevakningsområde. Hans reportage, kommentarer och texter kan hittas både under vinjetterna nyheter, nöje och kultur – genrer som tidigare varit åtskilda men vars gränser blir allt mer rörliga.
– Emil har en lång bakgrund och ett unikt nätverk inom flera av Aftonbladets viktigaste bevakningsområden, som inte sällan möts eller flyter ihop med varandra: krim, nöje, kultur och socialreportage. Vi är väldigt glada att vi nu lyckats knyta Emil till oss, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Emil Arvidson, som närmast kommer från frilansuppdrag för Svenska Dagbladet, publicerar sin första text i Aftonbladet redan i dag.
– Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik. Men jag är också aningen nervös. Det är svårt att skildra den här världen på ett balanserat sätt. För att göra det behöver man röra sig mellan flera olika sorters journalistik samtidigt, säger Emil Arvidson.
Aftonbladet har de senaste åren, parallellt med satsningar på live, video och podd, lagt stor vikt vid att också utveckla den klassiska och berättande nyhetsjournalistiken, med tunga profilrekryteringar som Andreas Cervenka, Nicklas Hermansson, Magnus Falkehed, Niclas Hammarström, Fredrik Björkman, Irena Pozar och Daniel ”Disco” Kristoffersson. Två år i rad har tidningen tilldelats stora journalistpriset i kategorin Årets Röst, förra året också Årets Avslöjande.
– Med Emil Arvidson lägger vi till ännu en uppskattad röst, som kommer att bidra till att göra Aftonbladet till en ännu mer angelägen nyhetsdestination, säger Martin Schori.
Emil Arvidsons premiärtext finns här: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ab6XQ5
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Emil Arvidson, skribent, Aftonbladet. E-post: emil.arvidson@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum