Detta vill (och vill inte) svenskarna ha med sig i graven
Begravningar har blivit mer personliga och skräddarsydda, och personliga föremål som varit viktiga genom livet spelar en allt större roll vid begravningsplaneringen. Rapporten Svenskarna och döden från Fonus visar att över en miljon svenskar vill ha något särskilt med sig i graven – allt från bilder på nära och kära till en flaska sprit.

När man funderar kring ens egen begravning uppkommer ofta frågor och funderingar – allt från val av ceremoniplats och musik, till hantering av sociala mediekonton. En detalj som blivit vanligare vid begravningar är att man önskar att få med sig ett eller flera personliga föremål i kistan. Faktum är att var sjätte svensk (15 procent) vill ha med sig något speciellt, vilket motsvarar över en miljon personer. Det vanligaste är bilder på nära och kära (6 procent), smycken (3 procent) eller ett speciellt klädesplagg (3 procent).
- Jag är inte förvånad att svenskarna vill ha med sig saker i graven. Jag har exempelvis varit med om att människor har velat ha med sig sina favoritgolfklubbor, MC-hjälmen eller en liten stänkare. Det finns dock några saker som man inte får ta med sig, exempelvis får man inte begravas tillsammans med sitt husdjur eftersom begravningsplatser endast är avsedda för människor, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Rapporten visar även att det finns saker som ingen vill ha med sig, som pengar, sin dagbok eller ett konstverk. Yngre vill i större utsträckning ha med sig något i graven än äldre (25 procent bland 18–29 år, jämfört med 8 procent bland 65–79 år), och bilder på nära och kära är det mest populära alternativet bland 18–29-åringar.
- Att yngre människor vill ta med sig personliga saker i större utsträckning än äldre kan vara ett tecken på att det kommer bli allt vanligare med personliga föremål i kistan. Jag märker också att andra personliga val, som vilka kläder man vill begravas i eller vilken musik man vill ska spelas under ceremonin, också blir viktigare. Dessutom ställer anhöriga oftare frågor till oss begravningsentreprenörer om hur de kan framhäva den avlidna ännu mer under ceremonin, vem hen var och uppskattade att göra under tiden hen levde, jämfört med bara för några år sedan, säger Conny.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att ta reda på målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen genomfördes via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt gjordes 4741 intervjuer mellan 30 juni och 20 juli 2023. Undersökningen ligger till grund för rapporten Svenskarna och döden, den finns i att läsa i sin helhet här.
Nyckelord
Kontakter
Conny SohlbergBegravningsentreprenör
Tel:023-48 88 80Conny.Sohlberg@fonus.seElvira AnderssonPresskontakt
Tel:073 54 12 701elvira.andersson@gknordic.comBilder
Länkar
Fonuskoncernen erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Koncernen omsätter totalt 1,2 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Fonuskoncernen ägs kooperativt av cirka 1 150 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Varannan svensk ångrar det som de aldrig sa till en anhörig på dödsbädden2.12.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
Det vi inte hinner eller vågar säga kan ibland väga tyngre än det som faktiskt blir sagt. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att varannan svensk ångrar något de aldrig hann säga till en närstående innan personen gick bort.
Nära en halv miljon svenskar undviker att prata med barn om döden10.11.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
Hur pratar man egentligen med barn om döden – och bör man ens göra det? I en tid då omvärlden präglas av oro och osäkerhet blir frågorna om liv och död svåra att undvika. Men för många vuxna är samtalet laddat. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att nära en halv miljon svenskar helst undviker att prata med barn om sorg och döden.
I ensamhet eller tända ett ljus – så minns svenskarna helst sina döda27.10.2025 08:32:00 CET | Pressmeddelande
Att ta farväl är en av livets största händelser där traditioner och ritualer länge har hjälpt till att ge sorgen en plats. Under allhelgonahelgen blir detta särskilt tydligt, när ljusen tänds och minnena får ta plats. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar dock att sättet vi minns på skiljer sig åt – för de flesta sker minnet i stillhet medan andra söker tröst i gemenskap eller små ritualer.
Män är sämre på att besöka anhörigas gravar under allhelgonahelgen8.10.2025 10:03:00 CEST | Pressmeddelande
Allhelgona är för många en tid för stillhet och minnen. Men när ljusen ska tändas på kyrkogårdar över hela landet är det många som inte kan vara där. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att över en miljon svenskar gärna skulle vilja besöka en gravplats, men saknar möjlighet. Bland dem som faktiskt planerar ett besök är männen betydligt färre än kvinnorna.
“Fel” känslor vid sorg – så känner svenskarna egentligen8.9.2025 08:04:00 CEST | Pressmeddelande
När någon dör väcks många känslor – men inte alltid de vi förväntar oss. Förutom sorg och saknad kan reaktionerna vara mångfacetterade och svåra att tala om. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar hur känslor som ångest, lättnad och ilska är en betydande del av många svenskars sorgeupplevelse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
