Detta vill (och vill inte) svenskarna ha med sig i graven
Begravningar har blivit mer personliga och skräddarsydda, och personliga föremål som varit viktiga genom livet spelar en allt större roll vid begravningsplaneringen. Rapporten Svenskarna och döden från Fonus visar att över en miljon svenskar vill ha något särskilt med sig i graven – allt från bilder på nära och kära till en flaska sprit.

När man funderar kring ens egen begravning uppkommer ofta frågor och funderingar – allt från val av ceremoniplats och musik, till hantering av sociala mediekonton. En detalj som blivit vanligare vid begravningar är att man önskar att få med sig ett eller flera personliga föremål i kistan. Faktum är att var sjätte svensk (15 procent) vill ha med sig något speciellt, vilket motsvarar över en miljon personer. Det vanligaste är bilder på nära och kära (6 procent), smycken (3 procent) eller ett speciellt klädesplagg (3 procent).
- Jag är inte förvånad att svenskarna vill ha med sig saker i graven. Jag har exempelvis varit med om att människor har velat ha med sig sina favoritgolfklubbor, MC-hjälmen eller en liten stänkare. Det finns dock några saker som man inte får ta med sig, exempelvis får man inte begravas tillsammans med sitt husdjur eftersom begravningsplatser endast är avsedda för människor, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Rapporten visar även att det finns saker som ingen vill ha med sig, som pengar, sin dagbok eller ett konstverk. Yngre vill i större utsträckning ha med sig något i graven än äldre (25 procent bland 18–29 år, jämfört med 8 procent bland 65–79 år), och bilder på nära och kära är det mest populära alternativet bland 18–29-åringar.
- Att yngre människor vill ta med sig personliga saker i större utsträckning än äldre kan vara ett tecken på att det kommer bli allt vanligare med personliga föremål i kistan. Jag märker också att andra personliga val, som vilka kläder man vill begravas i eller vilken musik man vill ska spelas under ceremonin, också blir viktigare. Dessutom ställer anhöriga oftare frågor till oss begravningsentreprenörer om hur de kan framhäva den avlidna ännu mer under ceremonin, vem hen var och uppskattade att göra under tiden hen levde, jämfört med bara för några år sedan, säger Conny.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att ta reda på målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen genomfördes via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt gjordes 4741 intervjuer mellan 30 juni och 20 juli 2023. Undersökningen ligger till grund för rapporten Svenskarna och döden, den finns i att läsa i sin helhet här.
Nyckelord
Kontakter
Conny SohlbergBegravningsentreprenör
Tel:023-48 88 80Conny.Sohlberg@fonus.seElvira AnderssonPresskontakt
Tel:073 54 12 701elvira.andersson@gknordic.comBilder
Länkar
Fonuskoncernen erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Koncernen omsätter totalt 1,2 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Fonuskoncernen ägs kooperativt av cirka 1 150 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Varannan svensk kan tänka sig bli en del av ett träd efter döden22.4.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
“Av jord har du kommit, jord skall du åter bli”, en vanlig fras vid en begravningsceremoni, och något många svenskar också kan tänka sig i praktiken. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar nämligen att hälften av svenskarna kan tänka sig att deras aska blir till en del av ett träd.
Allt fler svenskar avstår begravningsceremonin – trots att forskning visar vikten av den10.3.2025 09:59:47 CET | Pressmeddelande
Förr var en begravningsceremoni en självklarhet, men nu verkar det som att våra traditioner vid livets slutskede förändras. Statistik från Fonus visar att allt fler svenskar väljer att avstå helt från den traditionella begravningsceremonin. Samtidigt visar forskning att ceremonin kan vara en viktig del av sorgeprocessen och ge tröst till de efterlevande.
Svenskarna skulle må bättre av att prata om döden20.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Döden är ett ämne som många har svårt att närma sig. Samtidigt kan samtal och tankar om döden göra en stor skillnad och till och med få oss att må bättre. Med initiativet Dödsotyst vill Fonus nu därför underlätta för fler svenskar att börja prata om döden.
Juletid är minnestid – då tänker svenskarna mest på nära och kära som gått bort13.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är en tid för gemenskap och glädje, men också en tid då minnen och saknaden över de som inte längre finns bland oss gör sig extra påmind. En ny undersökning från Fonus visar att julen är den högtid då flest svenskar tänker på nära och kära som gått bort. Därför öppnar Fonus upp sin digitala ljuständning för att göra det enklare för fler att minnas och hedra avlidna anhöriga under jul och nyår.
Allt fler tände digitala ljus under allhelgona4.11.2024 09:13:40 CET | Pressmeddelande
Under allhelgonahelgen samlades människor över hela Sverige vid kyrkogårdar och minnesplatser för att tända ljus och hedra sina nära och kära som gått bort. För sjätte året i rad hjälpte Fonus dem som inte själva hade möjlighet att tända ljus, samtidigt som initiativet med den digitala ljuständningen fortsatte att växa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum